Thursday, October 13, 2011

Kuala Lumpur Mengusik Jiwa.


Gua sebenarnya memang dah lama sangat tak merayap sampai ke KLCC. Seingat gua ada lah lebih kurang dalam dua hingga tiga tahun. Bagi masyarakat "urban" macam gua, tempoh itu dah cukup lama. Dah cukup untuk jadikan gua "jakun" semula dengan hiruk piruk Kolumpo. Maklumlah, KLCC ni bukan lah tempat terbaik untuk orang perseorangan macam gua. Kalau dulu masa berdua memang rajin juga kemari tanpa urusan yang munasabah. Boleh dikatakan setiap kali gua ke Kolumpo pasti gua akan singgah KLCC dan habiskan masa makan cekedis depan fountain yang ada air pancut tu. Sekarang ni jadah apa gua suka-suka buang masa nak ke sini kalau tanpa hala tujuan? Sebenarnya apa jadah juga gua nak bertujuan ke sini? Apa yang gua suka, cenderung dan minat KLCC tak ada tawarkan untuk rakyat macam gua.

Tapi entah kenapa hari ini, pagi tadi masa gua tengah sibuk menyapu sampah dan mengemas dapur, tiba-tiba gua teringin nak ke KLCC. Teringin nak tengok tempat yang dulu selalu gua datang. Tak tahu dari mana naluri dan keinginan itu datang. Memang tak ada rancangan dan persiapan awal pun. Idea ni datang dengan tiba-tiba. Benda kalau tak dirancang dan datang dengan tiba-tiba ni selalunya memang menjadi. Dia lebih kurang macam jodoh juga la...

Gua pun mandi dan berkemas ala kadar.

Entah berapa jam lepas tu lebih kurang jam 5.30 petang gua dah ada kat dalam isi perut KLCC. Bergelumang pula dengan segerombolan makwe-makwe balik kerja. Gua perhatikan masih ramai juga yang mengayakan baju kurung dengan kain cotton sambil mengalas beg sandang. Seronok juga memerhatikan permandangan macam ni. Masing-masing berasak-asak, berpusu-pusu mengejar masa untuk lekas-lekas sampai ke rumah. Bau ketiak bersepah disetiap ruang. Mujur gua dah terbiasa dengan bau badan masyarakat Nepal ditempat kerja gua.

Kah kah kah, tak banyak berubah rupanya struktur binaan bangunan kebanggaan rakyat Malaysia ni. Masih sama seperti dahulu. Menaranya pun masih ada dua. Cuma gua agak terkilan, habis sudah gua pusing semua pelusuk KLCC, tapi tak jumpa kedai kereta kecik nama NIKKO. Dulu gua selalu pergi kedai tu untuk beli kereta kecik. Tapi bila gua cari hari ni kedai tu dah tak nampak. Nak tanya orang malas. Entah kemana menghilang kedai kesukaan gua itu. Biasanya kalau tak beli pun memang gua suka masuk kedai mainan macam NIKKO tu untuk cuci mata. Bila hilangnya kedai seperti kedai NIKKO kat KLCC ni, nampak gaya peratusan gua untuk ke KLCC semangkin mengecil. Memang lepas ni tak ada point gua nak ke KLCC lagi. Kalau gua ada makwe / bini pun gua tidak akan ke sini lagi.

Sebenarnya gua memang rimas duduk lama-lama dalam perut KLCC ni. Walaupun dikelilingi makwe seksi dan up to date gua tetap rimas. Rimas orang pandang gua macam gua ni alien. Rimas bersesak-sesak dengan manusia yang baru keluar pejabat. Rimas dengan budaya masyarakat arus perdana. Rimas kau tahu?

Sebelum balik gua singgah Kinokuniya sekejap beli benda-benda yang mampu gua beli dan mampu gua baca. Walaupun gua bukan orang kaya, satu tabiat gua kalau kemana-mana mesti kena bawak balik cendera hati. Tak kisah apa bentuk sekalipun. Tak dapat beli dengan duit, gua dapat bawak balik batu tepi jalan pun dah kira menjadi. Tak dapat yang mahal, yang paling murah pun jadi lah. Sekurang-kurangnya gua tak balik rumah dengan tangan kosong. Sekurang-kurangnya ada kenangan untuk dirujuk. Ada cerita untuk dikongsi. Keh keh keh.

Entah macam mana tepat jam 12.30 malam gua dah ada kat depan rumah dan terus sambung sapu sampah semula...


 Drift Tengoku, Zoom dan Misteri Jodoh. Yang Misteri Jodoh tu sebenarnya Farid Awaluddin yang kirim. Jadah apa gua nak beli buku pasal jodoh?

Errr, ini benda percuma yang gua berjaya bawak lari. Gua tak tahu la kalau bawak balik benda ni dikira rebel ataupun dah biasa pada kebanyakkan masyarakat Kolumpo. Maklumlah gua ni jakun sikit orangnya.



Nota kaki : Sebenarnya gua ke Kolumpo ni sebab temankan kawan gua nama Pet pergi office dia. Memang tak planning apa-apa. Tiba-tiba pagi tu dia sms ajak ke Kolumpo. Gua tanpa berfikir panjuang terus balas "okey!"





6 comments:

  1. kad LRT tu kalau lu bawak balik, radar boleh detact. lu tunggu je la f.b.i datang rumah.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. buku misteri jodoh tu kalau bukan awak punya, bukan kawan awak punya, baik bagi saya je la!

    ReplyDelete
  4. Cakap ka parid.nak pinjam buku tu. Pat0t la status pasal j0d0h aja manjang!

    ReplyDelete
  5. tiket lrt tu siap bawak balik!...huhuhu

    ReplyDelete