Tuesday, April 5, 2011

Tukar Tayar

Balik dari kerja tadi masa gua tengah meredah hujan lebat, tiba-tiba gua teringat satu kisah masa gua balik dari kerja tujuh tahun lepas. Masa ni gua tengah konsisten kerja sebagai mat despatch berjiwa rebel bawak moto Yamaha Sukan tanpa cukai jalan tapi gua ada makwe.

Pejabat gua terletak kat area bandar JB dan gua berulang alik dari Senai ke tempat kerja melalui haiway. Budak-budak moto panggil hiway ni dengan nama 'hiway baru'. Memang port berlumba haram setiap malam minggu dan gua pernah juga terjebak.

Seperti biasa pada hari Sabtu gua kerja separuh hari dan balik macam biasa ikut hiway yang sama juga. Memang gua pesen pergi kerja balik kerja. Tak suka buang masa merayap tak tentu hala. Tengah sedap layan kepala sambil bawak moto, dari jauh lagi gua dah persasan ada satu Kancil warna putih berhenti tepi jalan dalam keadaan senget sebelah. Tayar bocor gamaknya.

Bila terpandangkan makwe yang tengah gelisah dan rasa serba tidak kena, gua pun lekas-lekas berhentikan motosikal. Padahal masa ni dah terlajak agak jauh sikit sebab masa mula-mula nampak tadi gua masih terfikir-fikir juga, nak tolong ke tak nak, nak tolong ke tak nak. Maklumlah, gua memang segan dengan semua makwe. Lagi pun dalam kepala nak balik cepat-cepat dan tidur. Akhirnya gua berhenti dan menghulurkan bantuan juga. Tapi terlupa nak senyum dan perkenalkan diri.

Sumpah, ini memang kali pertama gua tolong makwe atau mana-mana kereta yang rosak tepi jalan. Sebelum ni memang tak pernah. Memandangkan benda yang gua nak tolong ni pun rasa macam boleh diselesaikan, maka gua pun konfidenlah nak tolong. Tayar belakang Kancil ni bocor. Tayar spare memang dah ada walaupun dah botak dan serupa macam tayar slick. Ini pun dah kira okey dari langsung tak ada tayar spare sebenarnya. Buat lepas balik sampai rumah jadilah.

Masalahnya sekarang ni ialah spanar nak bukak tayar ni yang tak ada. Inilah masalah kalau makwe yang jaga kereta. Gincu dengan eye shadow pandai pulak simpan dalam kereta. Spanar bukak tayar yang penting tu tak reti nak simpan. Habis, takkan nak bukak tayar kereta pakai gincu? Gua pun tak tau entah dari mana datang sprit nak tolong makwe ni dengan begitu tekad sekali. Dah dua tiga biji kereta juga gua tahan tapi tak ada satu pun nak berhenti. Last-last gua nekad berdiri tengah jalan dan tahan satu kereta sewa. Alhamdulilah berhenti. Kebetulan kereta sewa ni ada simpan spanar dan pemandunya tidak lokek untuk memberi pinjam.

Lagi satu benda ajaib yang berlaku pada diri gua masa ni ialah, gua macam tak percaya yang gua boleh buat kerja-kerja tukar tayar Kancil makwe ni dengan begitu pantas sekali. Padahal biasanya kalau kereta sendiri pun rasa terhegeh-hegeh juga. Serius, tak sampai lima minit dah selesai semua. Gua pun hairan. Mungkin sebab aura makwe kot. Entahlah.

Selesai semua kerja, gua terus start moto dan terus pergi. Ya, macam tu jer. Tak sempat tanya nama makwe tu apa, duduk mana, kerja mana, umur berapa, dah kahwin ke belum, dah makan ke, dan apa-apa lagi lah. Tak sempat nak perkenalkan diri langsung. Yang gua perasan dan gua ingat sampai sekarang satu benda jer. Makwe tu pakai seluar dalam warna merah. Gua terpandang. Bukan gua sengaja selak seluar jeans dia. Yang itu memang gua ingat.

Sombong ke gua ni? kalau gua sombong, tak ada maknanya gua nak berhenti tengah panas semata-mata nak tolong makwe ni...

Sebenarnya bila sampai rumah dan sampai sekarang pun gua masih terfikir, apa pasallah masa tu gua malu sangat dengan perempuan. Itulah sebenarnya masalah paling ketara dalam diri gua. Takut sangat dengan perempuan. Kalaulah gua tegur makwe tu, siapa tahu yang dia jodoh gua sekarang ni? kalau tak jodoh pun mungkin jadi kawan? skandal? bukan rugi pun. Boleh tahan cantik juga makwe tu sebenarnya. Sesedap mata gua memandang.

Bagi gua, nak tegur makwe apatah lagi mintak nombor telefon makwe ni sebenarnya lebih kurang macam jihad nak pergi berperang juga. Sangat susah. Berpeluh dan berdebar-debar. Rasa macam kalau tak dilayan gua akan mati mengejut kat situ jugak. Gua lagi rela mintak nombor telefon bekas banduan dari mintak no telefon makwe. 

Itulah peristiwa pertama dan terakhir gua jumpa makwe kereta rosak tepi jalan dan gua datang membantu. Macam dalam drama tivi pulak. Kali ni gua bertekad, kalau terjumpa lagi scene makwe kereta rosak kat hiway memang gua nak tolong dan gua akan pastikan gua tanya nama dan dapat nombor telefon!

Oh, jangan lupa untuk senyum juga!





Gua akan mulakan misi ini esok juga. Wachaaaaaaaaaa!









5 comments:

  1. kah kah kah.. ruginya. point besar tu nk pikat gadis. gua share entri ni kt fb entry nie untuk pedoman jejaka2 yg pemalu di luar sana.

    ReplyDelete
  2. Nanti lu buat Kad Nama. Lu bagi je. Tak payah cakap, tak payah tegur. Tulis: Din Root, Pekerjaan: Pemburu Cinta. Ahak!

    ReplyDelete