Tuesday, February 1, 2011

Tork Wrench untuk kelangsungan hidup.


Bila bapak gua berbual dengan makwe lama dia. Gua perhatikan jer. Dalam hati "pehhh hebat jugak bapak gua ni yer!". Hebat, macam mana dia boleh lalu benda-benda ni semua. Gua rasa bila umur gua dah lebih kurang sama dengan umur bapak gua, mungkin gua akan lalui detik macam ni. Bapak gua siap makan tengah hari semeja lagi dengan makwe lama dia tadi. Bukan dengan makwe lama dia jer, tapi dengan mak gua dan gua sekali. Hebat tak hebat la bapak gua ni kan. Gua rasa Pipi pun tak boleh buat benda-benda macam ni. Gua perhatikan dan mendengar perbualan mereka secara endah tak endah sambil menyuap nasi berlaukkan ikan dan telur masin. Semuanya dalam keadaan selamba macam tak ada apa yang berlaku.

Tak. Sebenarnya memang tak ada apa yang berlaku dan situasi tidak aneh lagi bila semuanya dah berpuluh-puluh tahun berlalu. Tapi gua memang tak perlukan tempoh masa yang terlalu lama untuk jadi normal semula. Gua memang jenis yang cepat pulih bila terluka atau kemalangan atau tergigit lidah. Darah putih dalam badan gua banyak dan kuat-kuat semuanya. Ada DNA tarantula dalam badan gua ni sebenarnya. Makwe lama dia ( bapak gua ) tu sebenarnya makcik gua juga! Mak Ude gua panggil dia. Adik mak gua. Keh keh keh. Hal-hal cerita lama ni gua korek dari Mak Su gua la satu ketika dulu. Sesekali memang kena tau juga cerita-cerita lama disebalik kecermerlangan seseorang individu. Pasti ada kisah duka disebalik setiap kecermerlangan. Kalau dalam drama atau movie, biasanya hero akan akan kalah dulu. Kalah teruk dulu pun tak apa. Ada yang siap patah kaki, tangan, kepala pecah. Tapi bila dah sehat, hambik kau! semua dia dapat kalahkan. Macam Robocop tu...

Dan, gua rasa gua memang hero. Sebab dulu gua pernah kalah teruk. Dan sekarang gua rasa energi gua dah semakin bertambah. Aura dari pergunungan Terkelendet dah meresepai dalam jiwa gua menjadi satu tenaga yang sangat luar biasa. Tahap pendengaran dan kecerdasan minda bertambah seratus kali ganda dari manusia biasa. Senang-senang jer sekarang ni kalau gua nak bengkokkan garpu, sudu atau patahkan pen. Jadi jangan pandai-pandai nak menguji gua! Sebenarnya sekarang ni gua ada banyak pilihan untuk menjadi lebih kuat dari semalam. Lebih kuat dari empat tahun dulu. Lebih kuat dari Laksamana Sunan. Atau lebih kuat dari Timmi. Dalam keadaan sekarang ni kalau ada benda-benda tak sedap pun gua akan telan dan lalui dengan hati yang tenang asalkan ianya bukan melibatkan hal-hal yang berkaitan dengan Cik Corona. Sebenarnya gua harus memilih jer sekarang ni. Nak tak nak, on atau tidak on. Yang mana satu paling tepat dan yang mana satu paling tidak tepat. Kalau gua gunakan tork wrench, gua kena pastikan penggunakan tork yang tepat untuk ikatan yang maksimum, kemas dan kukuh.

Tak. Sebenarnya gua nak kasi tau berdasarkan kesimpulan yang mandai-mandai gua buat untuk kelangsungan hidup untuk hari ini dan seterusnya ialah, setiap orang perlu menyimpan tork wrench sendiri dalam boot kereta mereka. Sekian terima kasih.


7 comments:

  1. ade jugak gunung terkelendat APO? kekeke...

    ReplyDelete
  2. Mak Su Fesbuk minat robocop x agak2? Ke...minat terajang katak je?

    ReplyDelete
  3. parhan ni memang nak kena tendang.

    eh..apasal dengan 4 tahun yang lepas?

    ReplyDelete
  4. torque wrench konon,tool box pon baru beli 2 minggu lepas.pui!

    ReplyDelete
  5. Gua ada satu torque wrench dalam kereta. Hebat tak?

    ReplyDelete
  6. Hey, best gila.

    Btw, i like youuuuuu ;)

    ReplyDelete