Thursday, December 20, 2012

Tussock - Devastation Of Nuclear Proliferation / Kaset


Grindcore tua dari Muar. 


Grindcore dalam kren. 


Sleeve kaset yang ringkas. Itu grindcore!


Gila. Aku ingat band grindcore dari Muar ni dah mati. Masih hidup lagi rupanya. Itulah kadang-kadang benda yang lama menyepi kita tak boleh konsider dah mati. Takut tiba-tiba dia hidup balik dan aktif. Susah juga. Lama juga sebenarnya hayat band ni. Tolak tambah dah lebih sepuluh tahun juga. Dah wujud dan aktif sejak dari akhir 90 an lagi. Dimana pada masa tu aku masih lagi aktif dengan scene makwe lama. Bukan nak cakap beso, hampir semua anggota kumpulan Tussock ni kenal dengan makwe lama aku. Dan sebenarnya makwe lama aku lebih popular dari band grindcore ini sendiri. Kalau band grindcore ni boleh bangkit dan aktif semula, kenapa tidak aku bangkit dan aktif semula dengan scene makwe lama? kenapa perkara itu tidak berlaku lagi? Aku sendiri pun tak tahu. Yang aku tahu, apa guna main grindcore kalau tak ada makwe lama? kan? Sebenarnya aku pun dah tak berapa ambil tahu sangat pasal band ni. Tapi entah kenapa, bila tiba-tiba terpandang kaset ni masa gig kat di Batu Pahat hari tu, timbul pula rasa ingin tahu. Tapi malangnya aku tak terus beli kaset ni pasal duit memang tengah ngam-ngam masa tu. Kalau aku beli maknanya aku tak dapat nak makan nasik. Ni entah rezeki apa, aku dapat free. Talib Joe yang kasi, pasal kebetulan kaset ni rekod label dia yang riliskan. Kira power jugalah. Jadi bila benda kita dapat percuma, seboleh-bolehnya kita kenalah review sedap-sedap sikit. Kan? Terima kasih ya Talib Joe.

Lagi satu, ramai orang tak tahu. Benda-benda kalau yang berkaitan dengan grindcore ni kalau nak review perut kena pastikan kenyang dan mata kena cerah. Kalau perut lapar kemudian tak cukup tido, memang tak senonoh jadinya nanti. Aku review ni pun pasal perut aku dah kenyang makan sekawah nasik goreng berlauk dan mee goreng dengan telo mata tadi. Lepas makan aku terus tido pulak tadi. Itu yang cerah je mata aku ni sambil angkat kontena. Seronok juga bila lebih banyak tido dari angkat kontena ni kadang-kadang. Engko yang kerja pejabat ada dapat rasa benda-benda tido time kerja macam aku? jangan haraplah...

Sebenarnya Tussock ni bukanlah 100% main grindcore tepu. Tussock ni ada banyak elemen punk dan crust dalam susunan musick mereka. Ada part laju, ada part beat punk. Ada vokal menjerit, ada vokal bernada normal. Musick dia orang tak berapa berat sangatlah pada aku. Sedang-sedang elok. Aku rasa makwe-makwe bertudung labuh pun masih boleh layan musick Tussock ni. Musick dia orang tak jauh beza dengan Tussock di awal kewujudan mereka dulu di mana pada masa tu Accad sebagai vokal. Acad yang aku kenal pernah buat newsletter. Acad yang aku kenal sebagai seorang vokalis band grindcore. Sekarang ni aku sendiri pun dah tak tahu perkembangan Acad. Aku harap Acad masih gemuk seperti dulu. Satu hal yang engko kena tahu, kebanyakkan vokalis band grindcore memang gemuk. Kelakar rasanya kalau main grindcore tapi badan kurus keding. Yang aku ingat last dulu aku pernah ngeteh dengan Acad kat bus stand Muar masa raya tahun 2007 kalau tak silap. Masa tu Wan Nilai pun ada dan baru aku tahu yang dia dah tak main grindcore lagi. Dia ada band main ala-ala Radiohead. Gila jauh juga menyimpang dari grindcore ke Radiohead. Jiwa dan selera manusia ni memang senang betul berubah ya. Jadi line up terkini Tussock ialah Fadzee/Ganga - gitar karen, Akmal - vokal dan grindcore bukan sekadar rupa, Moha - gitar karen dan Bob untuk posisi drum.

Sebenarnya bila aku review band berasal dari Muar ni, teringat pulak kampung halaman aku kat Muar tu. Dah lama rupanya aku tak balik Muar. Sejak atok dan nenek aku meninggal dunia, scene dan keinginan nak selalu balik kampung semakin berkurangan. Kemeriahan dia aku rasa macam dah tak ada. Lagipun pakcik dan makcik aku semua dah tak duduk kampung. Kalau balik pun rasa macam dah tak ada apa. Aku rindu sebenarnya zaman dimana atok dan nenek aku masih aktif dengan kerja-kerja menoreh getah dan menanam padi. Jangan engko tak tahu, area Muar tu dekat-dekat dengan Pagoh memang ada scene tanam-tanam Padi. Benda ni memang tak ada masuk dalam buku Alam Dan Manusia masa sekolah rendah dulu. Aku pun heran. Bila aku cerita dengan kawan-kawan semua tak percaya. Dia orang kata padi hanya ada kat Kedah. Kepala abah dia la. Aku rindu nak mandi parit, tangkap ikan dan ketam, main kat sawah bendang, tangkap burung pipit aji, kemaluan kena gigit tungau dan macam-macam lagi yang berkaitan dengan kampung. Itulah, aku selalu cakap yang grindcore ni sebenarnya berasal dari kampung, tapi engko tak percaya. Jangan mengaku grindcore kalau tak pernah mandi sungai dan kemaluan kena gigit tungau.

Berbalik pada Tussock ni tadi. Macam yang semua orang tahu, budak-budak grindcore ni biasanya lirik dia orang tak lari jauh dari benda-benda yang berkaitan dengan perang, senjata nuklear, keganasan, masalah dalam scene punk, penindasan dan yang seangkatan dengannya. Engko tengoklah, punk pun dari dulu lagi dah aktif nyanyi pasal benda-benda macam ni. Engko yang main K-Pop sampai bila nak nyanyi benda-benda yag merapu meraban pasal nak ngorat makwe? hentikanlah. Budak-budak K-Pop ni pun kebanyakkanya muka tak hensem. Harap bedak je tebal. Hakikatnya kulit tidaklah putih mana pun. Konsume, konsume dan konsume. Itu jelah kerja mereka. Perjuangan K-Pop ni memang sia-sia sebenarnya.

Tak, masalahnya apa benda yang aku review ni? K-Pop ke grindcore? dahlah sebelum aku pergi lebih jauh dan grindcore lagi, aku fikir ada baiknya aku stop kat sini dulu. Kot ada siapa yang jadi tertarik untuk dapatkan kaset ni setelah membaca review dari aku ni, boleh la pandai-pandai cari kaset ni sendiri. Yang pasti benda macam ni memang tak ada jual kat Musick Valley atau Record Tower atau HMV. ( 03 Disember 2012 )


9 comments:

  1. thanks bro!...kerana review TUSSOCK ni...aku Akmal vocal dari TUSSOCK untuk album 'Devastation...' ni sebenarnya untuk album ni...aku memang hendak ianya sound 'live recording' jek...ia lebih kepada untuk menunjukkan TUSSOCK masih wujud di alam 'UNDERGROUND' ni...kami tak mengharapkan sound yang bagus sangat tapi lebih kepada memberitahu yang TUSSOCK masih bernyawa...kepada korang yang dah dapatkan kaset/cd ni...terima kasih kerana support kami...dan kepada reviewer...terima kasih kerana sudi me'review' band kami!...GRIND AMOK!!!

    ReplyDelete
  2. I reallу love your blog.. Plеasant colors & theme.
    Dіd you make this web site yourself? Pleаse гeply back as I'm planning to create my own personal site and would love to learn where you got this from or what the theme is called. Kudos!

    my web page: devis peinture

    ReplyDelete
  3. Its like you read my mind! You appear to know so much about this, like
    you wrote the book in it or something. I think that you could do with some pics to drive the message home a little bit, but instead of
    that, this is great blog. A great read. I will definitely be
    back.

    Have a look at my homepage: maquillage yeux

    ReplyDelete
  4. Hi there, I fοund your sitе bу the uѕe
    of Google while seаrching foг a relateԁ subject, yοur websіte
    got here up, іt appears tо be like gгeat.

    I've bookmarked it in my google bookmarks.
    Hi there, just became aware of your blog thru Google, and located that it'ѕ truly informative.
    I аm going tо be cаreful for brussels.
    I ωill appгecіate in the event you
    ρrοceed this in future. Many other folkѕ might be benefited
    from your wгiting. Cheers!

    Feel free tο vіsit my blog ... disque dur SSD

    ReplyDelete
  5. Hi there everyone, it's my first visit at this web page, and article is genuinely fruitful in favor of me, keep up posting these types of articles or reviews.

    Visit my web site: voyance par téléphone

    ReplyDelete
  6. Post writing is also a excitement, if you know after that you can write if not it is complex to write.



    Here is my web blog Rolland Garros

    ReplyDelete
  7. It's appropriate time to make some plans for the future and it's timе to be haрpy.
    Ι have геad this post and if I сοuld I want to suggеst уou feω interesting thіngs or advicе.
    Perhaps yоu сan ωrite next articles гeferring tо this artiсle.
    I dеsiгe to гead mоre things about it!


    my webѕite :: paroi de douche

    ReplyDelete
  8. You're so awesome! I don't believe I have read through anything like this before.
    So good to find somebody with original thoughts on this
    issue. Really.. thank you for starting this up.
    This site is one thing that is needed on the internet, someone with a bit of originality!


    my web page ... voyance Gratuite

    ReplyDelete
  9. Your method of telling all in this paragraph is really fastidious, every one be able to easily be aware of it, Thanks a lot.


    Feel free to surf to my blog post - voyance - -

    ReplyDelete