Tuesday, December 18, 2012

Lego atau Let It go?



























Benda Lego ni dah lama sangat wujud. Dari aku kecik sampailah aku dah tua bangka ni. Masih aktif dan tak pernah pupus. Kalau kat shopping complex tu, tak sah kalau tak ada Lego kat department toys dan kanak-kanak sejak dari dulu sampai sekarang. Lego juga antara produk kapitalis yang paling berjaya sekali. Walaupun dia sekadar mainan, tapi impak dia sangat kuat bagi kanak-kanak. Budak kecik kalau tak dapat benda ni, boleh jadi sawan dan meraung satu shooping complex. Penat mak bapak nak pujuk. Tapi sebenarnya Lego bukan saja berjaya menarik perhatian budak kecik. Buktinya aku yang dah berumur sebaya dengan Ladynoe ni pun boleh gila pada Lego. Bezanya, masa aku kecik-kecik dulu memang aku tak berpeluang nak memiliki Lego. Dah tua bangka ni baru dapat beli sendiri pasal dah kerja dan pegang duit sendiri. Itu pun masa bawak balik rumah hari tu mak aku tegur. Dia kata benda Lego ni mesti mahal. Membazir je kau beli. Yerlah, satu aku terlupa. Zaman mak aku kecik-kecik dulu mungkin Lego masih belum wujud lagi.

Lego ni kalau mengikut sejarah peredaran masa, memang dicipta untuk anak-anak orang kaya. Anak-anak dimana rumah mereka ada baththub dan mandi guna air pancur. Anak-anak yang jenis mandi pakai gayung memang jarang ada benda Lego ni. Biasanya anak cikgu, anak peguambela, anak grafik artis, anak jurugambar professional dan yang seangkatan dengannya yang berkemampuan beli Lego. Itu pasal masa kecik dulu aku memang tak ada peluang langsung nak memiliki Lego. Bapak aku kerja jurujual teh je. Kalau aku gian sangat nak main Lego aku akan pergi ke rumah kawan-kawan atau sedara mara yang kaya. Disebabkan spirit nak memiliki Lego yang membuak-buak, kadang-kadang aku masukkan sikit-sikit Lego ni dalam kocek seluar bila balik dari bermain Lego dirumah kawan-kawan. Lego ni kelebihan dia kalau kita curi sikit-sikit owner tak akan perasan, tau-tau koleksi Lego kita lagi hebat dan banyak dari owner yang kita curi tadi. Lagipun dengan Lego ni kita bebas nak buat bentuk apa pun yang kita suka. Tek perlu nak ikut sangat apa yang dalam kotak tu suruh. Itu yang aku suka. Jangan mengaku budak lelaki la kalau masa kecik-kecik dulu tak pernah curi Lego.

Lego ni kalau mengikut harga pasaran memang mahal kategori nak mampus. Kalau sekotak kecik saiz dua kali ganda kotak rokok Dunhill tu je boleh cecah RM30 hingga RM50. Memang Lego antara mainan yang mewah dan termahal dalam dunia. Tak keterlaluan kalau aku kata Lego adalah lambang kemewahan sesebuah keluarga. Lagi banyak dan bersepah Lego kat rumah seseorang tu, maksudnya memang kaya lah keluarga tu. Sekarang ni kalau nak beli memang bolehlah. Kalau masa kecik dulu? bapak aku bukan peguambela atau arkitek atau jurukimpal kapal terbang yang gajinya besar. Dah sehabis nangis sambil hentak kaki kat shooping complex pun tetap la tak dapat. Bahkan, tapak tangan yang aku dapat. Power tak? Budak-budak sekarang, sekolah tadika pun belum mak bapak dah belikan bermacam-macam jenis Lego. Tak payah susah payah nak kena nangis dan hentak-hentak kaki dulu nak mintak Lego. Tunjuk dan cakap je nak, dah dapat. Gila betul.

Baru-baru ni Lego ada keluarkan kereta mainan edisi khas untuk Shell. Aku jadi sawan sekejap. Biasanya mainan kat kedai pam minyak ni kita akan ingat murah dan jenis pasar malam punya. Tapi bila Lego cuba masuk pasaran bahan api. Aku rasa itu satu lagi gabungan kapitalis yang membuatkan manusia macam aku jadi gila. Ingatkan murah. Rupanya celaka jahanam mahal juga. Nak beli Lego ni kita kena isi minyak sampai RM40. Seumur hidup aku manalah pernah isi minyak kat Shell. Persatuan punk semua tahu yang Shell dengan Mc Donalds ni tak jauh beza. Kalau nak beli set orang Lego ni pulak kena beli minyak hitam kat Shell dengan harga RM200. Jahanam! Mana ada budak-budak yang main kereta pergi beli minyak hitam kat stesen minyak! semua orang pun tahu benda tu mahal. Biasanya budak-budak yang serius main kereta akan beli minyak hitam dan peralatan yang lainnya kat kedai spare parts la! Aku memang nak sangat memiliki Lego-Lego ni. Tapi duit tak banyak. Sesuatu perlu dilakukan. Aku dah cuba pujuk pekerja stesen minyak Shell supaya jual Lego tu tanpa mengisi atau membeli minyak di Shell, tapi dia kata tak boleh dan jangan harap. Main kasar nampaknya pekerja Shell ni. Takpe. Kau tunggu, kau tunggu.

Setelah berfikir hampir gugur bulu hidung, akhirnya baru aku teringat yang aku ada seorang kawan yang mana isteri dia pemilik hardcore stesen minyak Shell. Diulangi, pemilik! P.E.M.I.L.I.K bukan pekerja biasa. Macam manalah dari mula lagi aku boleh tak teringat yang kawan aku ni isteri dia pemilik Shell. Tanpa membuang masa aku terus kontek kawan aku ni. Alhamdulilah, akhirnya stok Lego komplit set ada untuk aku. Kalau orang lain beli dengan harga yang merapek-rapek, tapi aku dapat dengan harga yang sedap sikit dengar. Tak murah juga sebenarnya, RM100 lebih juga. Aku ingat dapat free pasal kawan-kawan, rupanya kena beli dan bayar juga. Hehe. Yerlah kalau nak dibandingkan dengan orang lain jual ada sampai cecah RM250. Gila. Aku rasa nilah kali pertama dalam seumur hidup aku membeli benda Lego. Rasa macam tak percaya. Tak sabar nak balik rumah, nak pasang-pasang Lego ni. Ni kalau main pasang-pasang Lego ni depan budak kecik, boleh jadi sawan dia orang. Lepas tu merengek mintak dengan mak bapak dan mak bapak pula tak nak belikan. Padan muka. Sedap betul ketawakan budak kecik yang tak dapat mainan.

Kalau main kereta kecik macam-macam kena buat. Macam-macam nak kena pasang dan gam. Tapi Lego ni senang sikit, tak payah susah-susah nak spray dan gam. Cuma perlu tekan dan pasang-pasang je. Cuma benda Lego ni agak tricky sikit. Kalau tak betul-betul, dari nak buat bentuk kereta boleh jadi bentuk gajah. Nasib baik ada manual book untuk rujukkan. Aku dah kira-kira sebiji kereta Lego Shell ni amik masa hampir sepuluh minit juga nak siap. Semua sekali ada enam jenis kereta. Jadi jumlah masa yang diperlukan setelah ditolak tambah dengan kerja, mandi, dan sebagainya cecah tiga hari juga. Siap ada nak kena tampal stiker lagi. Satu benda yang aku suka benda Lego Shell ni ialah tayar dia jenis getah dan nampak macam realistik sikit. Kalau masa aku kecik dulu semua jenis tayar Lego yang aku ingat bergigi-gigi dan sama pesen semuanya. Tapi untuk Lego Shell ni setiap kereta berlainan jenis tayar. Mungkin Lego nak kasi sama dengan rupa bentuk sebenar kereta yang dia tiru. Lagi satu kereta-kereta Lego ni jenis tarik kebelakang kemudian lepas, dia boleh jalan sendiri. Adoiii jenis pull back la! itu pun tak faham ke?

Hari tu Aniq bukan main berlagak lagi dengan aku sebab dia dah ada komplit set benda Lego Shell ni. Geram je aku. Mak bapak orang kaya bolehlah belikan. Aku sabar je. Ni aku dah ada, bolehlah aku berlagak semula dengan Aniq. Aku ada siap dengan set krew dia lagi. Tapi aku tengok Aniq tak ada set krew ni.

AKu rasa itu je aku nak cerita pasal Lego. Ada banyak kontena aku nak kena angkat ni. Sebenarnya kerja angkat kontena ni pun tak jauh beza macam main Lego. Angkat dan susun-susun juga. Cuma bezanya kontena yang aku angkat ni tak boleh dibuat bentuk kereta, lembu, rusa mahupun bangunan. Boleh susun sekata je. Boring. Kalaulah aku diberikan kebebasan untuk menyusun kontena ni ikut citarasa aku, tentu kerja aku ni akan lebih menyeronokkan. Sekaligus semangat sikit nak bangun pagi pergi kerja. Oh ya, terima kasih pada Leng Cipan sebab jual dengan aku benda Lego ni dengan harga yang berpatutan. Nanti bonus masuk aku kasi setel. Tahniah juga pasal baru dapat anak lelaki baru yang nombol tiga. Nampak gaya semua anak engko lelaki. Ada harapan rumah engko penuh dengan Lego satu hari nanti. Tahniah sekali lagi.

P/s. Aku pernah terfikir nak buat bentuk makwe lama guna Lego. Agak-agaknya berapa juta bongkah Lego yang perlu digunakan setelah ditolak tambah dengan jerawat dan saiz telinga capang?


4 comments:

  1. patut la dapat stage bagai siap. ade kabel baekk.
    aku punya la gigih siap isi ron97 nak beli set orangan tu.skrg dah complete set pun, tp dah tambah extra dah.paling feveret truck yg gagah.

    ReplyDelete
  2. iye..bini aku dah bebel tak dapat payment. duit box banyak lagi mau tunggu bonus.

    aniq punya set orang dah bagi lom?

    ReplyDelete
  3. apa benda pasang lego pun tengok manual?

    ReplyDelete