Monday, December 17, 2012

Diari Mat Despatch - Naluri Ayah


Isilah masa lapang engko dengan benda yang berfaedah. Contohnya membaca buku macam brader ni tengah buat. 

Dapatkan segera sementara stok masih ada. Jangan mengaku mat despatch kalo engko tak beli buku ni!


Amboi, diam tak diam dah lama jugak rupanya aku tak buat review buku. Sebenarnya aku memang dah lama tak baca buku. Kalau majalah kereta dan zine memang selalu aku baca. Tapi apa kejadah pulak aku nak review majalah kereta? itulah, aku ingat aku kena aktif balik dengan scene baca buku. Boleh jadi dungu juga sebenarnya kalau dalam setahun tak sampai sepuluh buku kita baca. Patutnya dalam setahun sekurang-kurangnya kita kena baca 365 buah buku. Baru otak kita pintar. Ini tak dua puluh empat jam asyik dengan internet. Facebook, Twiter, blog tak pun Youtube atau Redtube. Memang jahanam! Boleh sakit mata baca benda-benda dalam komputer. Kalau buku ni memang selalu aku bawak naik atas kren. Sambil angkat kontena sambil baca buku. Sambil baca buku sambil korek hidung. Duduk dalam kren ni kadang-kadang boleh jadi gila kalau tak ada kontena yang nak diangkat. Jadi masa yang terluang tu ada elok aku gunakan untuk membaca buku. Kalau aku bawak note book pun, bukannya boleh digunakan untuk online. Tak ada internet! engko tengoklah, intro nak review buku Bahruddin Bekri ni je dah jadi meleweh-leweh. 

Entahlah, bukan nak cakap tinggi. Tapi orang yang namanya ada Din kat belakang ni biasanya memang dijadikan semulajadi power agaknya. Power yang macam mana tu aku tak tahu nak cerita. Tapi aku rasa Tuan Baha ni memang power la. Sejak aku baca Diari Mat Despatch yang pertama dulu aku terus ketagih untuk membaca Diari Mat Despatch yang seterusnya. Dulu aku ingat buku ni tak ada sekuel. Edisi tunggal. Rupanya ada, dan diam tak diam dah lima isu rupanya. Setiap isu ada topik yang dibangkitkan. Untuk isu yang ni Tuan Baha bercerita mengenai naluri seorang ayah. Yelah, Tuan Baha sendiri merupakan seorang ayah kepada seorang puteri. Kalau tak silap, Tuan Baha ni baru ada anak perempuan sorang kot. Agaknyalah. Aku ni walaupun belum berumahtangga, tapi aku rasa aku pun dah layak dapat pangkat ayah. Ayah untuk seekor ular sawa, ular jagung, labah-labah dan beberapa ekor kucing. Aku bukan kenal rapat sangat pun dengan Tuan Baha ni. Jumpa pun tak pernah. Cuma selalu kalau dia update status kat Facebook rajin juga aku like status dia, dan dia pun rajin like status aku. Nak berbalas komen memang jarang-jarang berlaku. Segan sebenarnya nak kenal rapat-rapat dengan penulis-penulis hebat ni. Nak bergurau pun kena ada limit. Mana boleh gurau sebarang macam aku gurau dengan kawan-kawan yang lain. Silap gurau boleh kena unfriend. Bahaya dapat, malu pun dapat.

Apa lah susah sangat nak review buku Tuan Baha ni. Banyak sangat dugaan. Padahal dah lama aku habis baca. Buku ni bukan tebal sangat sampai lima belas hari baru nak habis. Kalau konsentrate baca aku ingat tak sampai satu hari dah boleh habis. Hari-hari aku bawak pergi kerja. Dari sehari ke sehari keluar masuk beg, tapi baru hari ni aku dapat review. Itu pun sekejap-sekejap berhenti. Time nak review, time tulah banyak kontena kena angkat. Geram pulak aku.

Diari Mat Despatch edisi Naluri Ayah ni menceritakan bapak Rayyan yang datang ke Kuala Lumpur dengan alasan konon-konon nak cari kawan lamanya yang bernama Kamal Hassan. Padahal sebenarnya dia rindu pada Rayyan yang mana sepanjang Diari Mat Despatch ni wujud aku rasa tak pernah sekali pun dia balik kampung jenguk mak dan bapak dia kat kampung. Seingat aku la. Itu pasal bapak dia nekad datang ke Kuala Lumpur untuk berjumpa dan habiskan masa dengan Rayyan. Alasan yang Rayyan sendiri tak sedar adalah konon nak cari kawan lama dia. Selama seminggu juga bapak Rayyan habiskan masa menginap dirumah sewa Rayyan. Nasib baik bos Rayyan, Encik Ghazali kasi Rayyan cuti seminggu sempena kedatangan bapak Rayyan ke Kuala Lumpur. Kesana ke sini Rayyan bawak bapak dia berjalan naik moto dalam menjalani rutin harian. Dari hantar anak jiran pergi mengaji sampailah kepada mengambil perperiksaan untuk menjadi editor sambilan. Sepanjang itu juga bapak Rayyan dikenalkan dengan kawan-kawan Rayyan yang pelik-pelik. Mana yang cakap besar macam Mahmud tu habis kena "basuh" dengan bapak Rayyan. Dari seawal Diari Mat Despatch lagi sebenarnya aku dah tunggu. Bilalah Mahmud ni nak disedarkan dari sikap berlagaknya. Nak harap Rayyan aku rasa sampai edisi ke berapa pun mungkin tak akan menjadi. Datang bapak Rayyan, selesai masalah. Terdiam terus Mahmud. Begitu juga halnya dengan Raden Samson yang suka menipu dengan cerita-cerita hebat rekaannya.

Bapak Rayyan juga telah dikenalkan dengan semua kawan-kawan perempuan Rayyan termasuklah dengan Wan Sharmila sekali. Tapi yang tak bestnya si Citra Indah Qalisha ni pandai pulak jadi budak baik depan bapak Rayyan. Padahal hari-hari pandang rendah dan kutuk-kutuk Rayyan. Aku sebenarnya memang dah lama geram dengan Citra Indah Qalisha ni. Harap muka je lawa, tapi budi bahasa letak kat lutut. Kalau ada depan mata dah lama aku rejam dengan telo pindang. Biar dia sedar sikit. Tapi yang bestnya bapak Rayyan berjaya pulihkan semula semangat Suzy si pemilik kedai makan yang cintanya telah ditolak. Barulah ada keceriaan sikit jalan cerita Suzy ni. Kalau tak nak bercakap pun bukan main susah. Lebih banyak diam dan kerjanya asyik ajak Rayyan teman jalan pusing-pusing Kuala Lumpur tanpa tujuan. Sebenarnya aku teringin sangat nak tengok secara realiti watak-watak perempuan dalam Diari Mat Despatch ni. Terutamanya Wan Sharmila. Entah macam mana rupa bentuk dia orang ni semua. Aku rasa watak Wan Sharmila ni mungkin sesuai dengan Habsah Harun dan Citra Indah Qalisya ni pulak sesuai dengan Erin. Manakala watak Suzy ni pulak mungkin sesuai dengan Shafarina Ramli. Apa yang pasti semua cantik-cantik. Kalau tidak masakan Rayyan yang mewakili watak aku sendiri boleh cepat perasan dengan semua perempuan-perempuan ni.

Buat pertama kalinya dalam Diari Mat Despatch edisi Naluri Ayah ni ada scene gaduh-gaduh dengan budak-budak kongsi gelap. Kumpulan mat despatch bersatu untuk berentap dengan geng kongsi gelap budak sekolah untuk selamatkan bapak Rayyan yang telah ditangkap kerana cuba menyelamatkan seorang budak yang apa aku lupa nama dia. Malas pulak nak selak balik cari apa nama budak sekolah tu. Jangan main-main la dengan mat despatch. Sekali dia orang unite, memang huru hara. Kongsi gelap pun boleh jadi kalah.

Aku rasa macam dah panjang sangat aku review naskah Tuan Baha ni. Tapi pointnya aku masih tak nampak lagi. Melewehnya lebih. Ni kalau Tuan Baha jumpa aku review ni mau boleh mahu besar aku dibuatnya. Aku harap dia tak jumpa dan jangan ada siapa-siapa yang buat kerja tak senonoh pergi post entri ni kat wall dia. Kalau aku dapat tau ada, memang aku tumit muka dia. Yelah, walaupun buku ni nampak macam buku budak-budak kecik, tapi sebenarnya banyak teladan yang kita boleh dapat darinya. Terutamanya hal yang berkaitan dengan kasih sayang ayah kepada seorang anak. Cuma gaya penyampaian dia agak santai dan tidak terlalu berat. Senang nak masuk dalam kepala. Kena pulak dengan jiwa orang muda macam aku ni yang pernah bekerja sebagai mat despatch lebih dari lima tahun. Banyak ayat-ayat power boleh kita jumpa dalam buku ni. Kalau engko jenis main Twitter atau Facebook, engko copy paste dekat wall atau timeline aku jamin mesti dapat banyak like atau retweet. Kalau engko tak percaya cuba engko beli buku ni dan buat.


3 comments:

  1. gua nak post entri ni dekat wall fb tuan baha ar.bleh?eheheh

    ReplyDelete
  2. Dimanakah Tuan Din beli buku ni? Teringin pulak eden nak bace...

    ReplyDelete
  3. cer beli buku yg len plak (p/s: kat harris aeon tebrau ad jual)

    ReplyDelete