Monday, November 19, 2012

Snaggletooth


Beli kaset dapat sekali dengan button 1 inci dan stiker.


Masa mula-mula dapat tahu band ni nak rilis demo, aku dah berkobar-kobar nak beli. Perasaan tak sabar nak memiliki demo ni memang meluap-luap walaupun hakikatnya aku sendiri tak tahu apa-apa pun pasal band dari Singapura ni. Jauh sekali pernah tengok dia orang main gig. Entah kenapa, aku ni memang semulajadi jenis manusia yang agak taksub dengan kaset. Terutamanya demo. Dia punya spirit tu memang lain macam sikit kalau nak dibandingkan dengan format cakera padat. Yerlah, dalam zaman yang serba canggih ni, dah kurang sangat orang yang into kaset. Lagi-lagi kalau ikut scene musick arus perdana. Semua dah ke arah cakera padat. Jadi kaset demo ni agak suram sikit. Lagi jahanam kalau jenis mengaku punk tapi semua main download. Benda baru seminggu dua rilis pun kau dah download. Tak ada spirit nak membeli dan menyimpan dalam kabinet punya punk. Semua stuff jenis simpan dalam bentuk MP3. Jenis punk yang bilik kosong tak ada aksesori, tak ada benda yang boleh dipegang dan tengok. Semua benda nak simpan dalam komputer. Tak minat betul aku dengan gaya punk macam ni. Tak faham aku apa seronoknya layan musick d-beat atau grind core dalam format MP3. Mana nak datang bunyi raw kalau layan kat MP3?

Masa mula dapat tahu Snaggletooth nak rilis demo ni, macam-macam jenis kawan aku kontek. Maksud aku kawan yang ada kena mengena dalam proses distribute demo ni kat Malaysia la. Bukan kawan-kawan kat bengkel kereta tu. Kebanyakkannya aku kontek melalui sms. Yerlah, pada hemat aku, kontek melalui sms lebih cepat dan nampak lebih akrab sikit. Lagi pun alang-alang masih simpan nombol talifon kawan-kawan, kita gunakanlah. Sambil-sambil tu dapat juga bertanya khabar. Aku bukan nak kejar sangat masalah hand numbered demo ni. Dapat nombol berapa pun aku tak kisah walaupun hakikatnya demo ni cuma dicetak sebanyak 100 keping sahaja. Yerlah dengan kata lain demo ni berpotensi untuk menjadi rare. Rare kepala bana. Dah bertahun-tahun jadi punk pun masih sujud pada istilah rare. Pergi jahanam la. Nampak sangat budaya kapitalism masih kukuh wujud dalam scene punk. Lagi aku menyampah jenis aku sms layan tak layan. Apa dia ingat kalau kita dah lama tak pergi gig otomatik kerakyataan kita sebagai punk akan terlucut? kau ingat aku duduk rumah tak ikut perkembangan scene tempatan? kau ingat kalau dah lama tak pergi gig orang akan bertukar jadi batu? wahhh mentang-mentang kau kerja cuti Sabtu dan Ahad, bolehlah tiap-tiap minggu kau pergi gig. Lepas tu declare kawan-kawan yang tak pergi gig dah tak punk. Kepala bana kau. Kau kena ingat, cuti hari Sabtu dan Ahad ni sebenarnya tradisi kapitalism yang kau sibuk nak lawan tu. Punk kalau sepuluh tahun tak pergi gig pun dia tetap punk selagi dia melawan apa yang punk patut lawan. Tapi takpelah, disebabkan kau ni jenis memilih kawan yang masih aktif dalam scene untuk dijadikan kawan, aku pun beli demo ni dengan kawan yang tak sama perangai dengan kau. Lagi senang. Selesai masalah aku.

Tak masalahnya apa benda yang aku cerita ni? nak review ke nak mengumpat ni? ahh nasip kau lah. Jangan percaya sangat apa yang aku cerita kat atas tu. Itu hanya monolog biasa bagi orang macam aku nak cari idea untuk menulis. Bagi yang kurang tahu, Snaggletooth ni berasal dari Singapura. Biasanya kalau band yang datang dari Singapura main memang power-power. Kualiti rekoding dia pun dah tak macam demo sangat. Sempurna. Dah boleh declare EP pun yer juga demo ni. Aku suka dengan konsep demo ni. Simple gila. Tak ada artwork yang merapek-rapek. Tak ada gambar bom, tengkorak atau situasi peperangan seperti kebanyakkan band-band punk yang sedia ada. Hanya ada tiga lagu dalam demo ni. Aku rasa itu pun dah cukup power. Pasal lagu dia orang ni boleh tahan panjang-panjang juga. Lirik pun boleh tahan politikal. Masalah dunia dan harian yang dilalui oleh kebanyakkan punk dan umat manusia.

Musick Snaggletooth ni aku simpulkan kombinasi dari pelbagai latar belakar jenis musick berat. Tapi basik dia tetap punk. Ada sound d-beat, ada sikit-sikit macam rock and roll, ada macam hardcore Sweden, metal dan sebagainya. Entahlah. Kalau bagi yang minat Motorhead mungkin akan suka dengan demo ni. Aku tak reti sangat nak cerita pasal musick dia orang ni. Tapi memang layan la. Tapi jangan sampai lalai tak pergi solat sudah.

Dahlah, aku tak reti nak cerita macam mana lagi pasal demo ni. Eh, lupa nak kasi tahu. Kau bayar RM10 untuk beli demo ni dapat sekali dengan button satu inci dan juga stiker Snaggletooth. Itu yang paling power sekali. Aku punya demo nombol 57. Maksudnya mungkin aku orang yang ke 57 beli demo ni. Nombol satu siapa yang beli pun aku tak tahu. Kalau berminat bolehlah dapatkan dengan segera. Jangan benda dah habis baru kau terhegeh-hegeh cari. Memang kena terajang nanti. ( 18 November 2012 )


No comments:

Post a Comment