Sunday, November 18, 2012

Snow Cheese Cake dan menanti hujan berhenti untuk pergi kerja.


Sarapan pagi paling heaven sekali aku rasa. Ahhh dapnya..


Dulu setiap kali aku mengidam nak pekena kek, aku akan cepat-cepat memandu dengan terburu-buru menuju ke Secret Recipe yang berdekatan. Pada masa tu aku rasa Secret Recipe adalah satu-satunya kedai kek yang paling power sekali kat Malaysia. Aku mula terjebak dengan kek dan makanan-makanan dari Secret Recipe sejak tahun 2006 lagi. Bekas tunang aku yang kenalkan aku dengan Secret Recipe secara tidak sengaja bilamana dia hadiahkan aku kek dari Secret Recipe masa berlangsungnya majlis pertunangan kami pada masa tu. Sejak dari itu aku dah ketagih dengan Secret Recipe. Kalau dalam sebulan tak pekena kek dia, dahi dan hidung aku akan berpeluh-peluh.

Namun, dalam sekitar tahun 2010 setelah beberapa tahun bergelar bekas tunangan orang, aku telah diperkenalkan dengan seorang suri rumah yang power buat kek. Mintalah apa saja jenis kek, Insyallah dia boleh buat. Sejak dari itu aku dah tak pandang lagi pada Secret Recipe sekaligus orang yang perkenalkan aku pada Secret Recipe tu. Banyak juga aku dah oder kek dengan suri rumah ni. Dari kek cokelat, brownies, cheese cake, tiramisu, kek marbel, kek batik, kek ketuat dan macam-macam jenis kek lagi. Sebut je apa, Insyallah dia akan buat. Tak kira size. Yang penting kau bayar la.

Baru-baru ni aku ada oder Snow Cheese Cake dari dia. Memang power. Dia punya lembut, dia punya meltin, memang pehhh rasa macam sayang nak habiskan cepat-cepat. Dia punya cheese berlapis-lapis dengan perasa blueberry. Yang tak sedapnya aku dengar cerita si Miena Menot pun sibuk juga oder kek yang sama macam aku oder. Memang nak kena tendang budak Miena ni. Kenapa dalam banyak-banyak kek, masih juga nak oder yang sama dengan aku. Kau oder lempeng hangus dah la Miena. sibuk betul.

Tak. Sebenarnya aku tak tau nak cerita apa. Aku cuma nak kasitau yang aku memang suka sangat dengan kek sejak dari kecik lagi. Dulu masa aku sekolah, aku adalah antara lelaki yang paling rajin sekali buat kek dalam rumah ni. Jadi tak jadi itu belakang cerita. Yang penting aku buat dan aku makan walaupun tak sedap, keras dan hangus. Mak aku selalu bising pasal aku suka perabiskan tepung, majerin dan telo dan pewarna juga. Tapi entahlah, sejak dah besar dan bekerja ni, aku dah lama tak bereksperimen masak memasak dan buat kek. Aku lebih rajin oder dan bayar. Tapi Insyallah kalau aku berumahtangga nanti, aku fikir malam pertama nanti aku nak sibukkan diri aku dengan membuat kek didapur. Ya, untuk isteri aku yang tersayang dengan harapan bilalah hujan ni nak berhenti. Aku nak pergi kerja ni...


P/s. First entri aku main tag tag orang. Menjadi pulak tu. Hehe


No comments:

Post a Comment