Thursday, November 8, 2012

Mosh #15 / T.S.A.B #5 / Julai 2012 / A5 / B.M-B.I


Muka depan Mosh 


Muka depan TSAB.


Aku dapat zine ni dah lama sebenarnya. Awal-awal rilis dulu aku terus beli. Tapi entah kenapa baru hari ni masa tengah angkat kontena baru aku terfikir nak review. Mungkin tengah semangat agaknya. Tak. Sebenarnya memang ada banyak lagi zine yang aku beli dari tahun 2008 masih belum aku review sampai sekarang. Mungkin tunggu aku ada anak lima baru aku review. Tengoklah nanti macam mana. Ni pun mungkin sebab Nizang yang ingatkan aku untuk review. Kalau tak tentu aku masih goyang kaki lagi sampai sekarang. 

Kalau dah lebih dari lima tahun jadi punk roker kat Malaysia ni, aku fikir tak ada alasan untuk kita kata tak kenal dengan Mosh. Kira macam poser jugalah kalau mengaku punk, tapi tak kenal dengan nama Mosh dan Nizang itu sendiri walaupun mungkin belum pernah baca dan agak konsisten tiap-tiap minggu datang gig. Mosh ni dah wujud lama dulu sejak akhir tahun 90an lagi. Dimana pada masa tu aku memang belum kenal apa itu makwe. Apatah lagi makwe lama. Power betul zine ni sebab dapat bertahan sampai sekarang. Dari lepas sekolah, melalui zaman bujang hingga lima enam kali putus cinta dengan makwe dan akhirnya sekarang dah berumahtangga dan ada seorang anak. Memang power. Aku? kalau kau tanya memang aku jawab dengan tapak kaki je nanti.

Tapi untuk isu kali ni aku rasa dari segi paras rupa zine ni agak kurang sikit kalau nak dibandingkan dengan isu-isu yang sudah. Kalau isu sebelum ni kemas, cantik dan sedap mata memandang tapi untuk isu split ni macam huru hara sikit printing dan stapler dia. Kurang kemas finishing dia. Tepi tak potong kasi rata. Entah. Itu dari sudut pandang pertama la. Yang lain-lain semuanya okey macam yang sudah-sudah. Aku ni bab pandangan pertama memang agak cerewet sikit. Biasanya kalau nampak sedap, benda kat dalam aku tak kisah sangat dan terus jadi semangat nak baca.

Mak aku sendiri pun tahu yang Mosh ni bukan zine berat yang konsentrate cerita hal politik atau fahaman-fahaman dalam punk hardcore. Pada aku lebih pada cerita personal seorang punk roker dalam menjalani kehidupan seharian disamping cuba menerapkan idea-idea punk dalam kehidupan dan persekitaran harian. Lebih-lebih lagi sekarang ni dah berumahtangga dan ada anak. Ringan. Tapi sebenarnya banyak juga pengalaman dan idea yang boleh kita contohi. Ada cerita hal kerja, keluarga, kawan-kawan, aktiviti dalam punk hardcore dan aksi langsung. Ada sumbangan artwork dari kawan-kawan, gambar kawan-kawan, flyers dan yang seangkata. Tak lupa juga untuk isu kali ni ada interview sedap bersama dengan Cikgu Fazri untuk DRSA zine. Panjang lebar juga jawapan Fazri ni. Aku memang minat baca interview yang panjang-panjang. Tak adalah nampak kejung dan ringkas sangat interview tu. Baru nampak macam hidup sikit perbualan tu. Yang lain-lain ada interview dengan band punk rock Bacteriostatic, Francis Wolf dan Ride On Zine. Macam biasa ada ruangan review benda-benda musick dan bahan bacaan. Secara keseluruhannya Mosh ni okey la. Ringkas. Pantas dan tipis. Gaya penulisan pun ringan, campur dengan bahasa ingeris dan melayu sikit-sikit. Pesen makwe-makwe politeknik pun sesuai baca zine ni.

Untuk TSAB ( Think Smart Act Blur ) pulak, ini zine memang klasik. Sama umur dengan Roots dan juga Mosh sendiri. Aku mati-mati ingat zine ni dah mati dan tidak wujud lagi. Gila lama dah. Kalau tak silap, isu terakhir dulu pun rilis awal tahun 2000. Lama sangat dah. Tapi entah apa penyakit tahun ni boleh rilis dengan isu baru pulak. Mesti ada muslihat ni. Dulu memang selalu juga aku berutus surat dengan Zax. Tiap-tiap minggu memang sentiasa dapat surat dari dia. Gila-gila juga orangnya. Walaupun kerap berutus surat, tapi seingat aku kami berjumpa tak lebih dari empat kali sepanjang perkenalan. Yang aku ingat masa pertama kali jumpa dulu kat Kolumpo dan sempat berbuka puasa kat C.M. Masa tu makwe lama aku pun ada sekali. Kita orang makan nasi beriani berlaukkan burung wak wak. Pehh gampang juga bila nak review zine pun boleh ada cerita KLMJ. Yang Nan pulak aku tak berapa kenal rapat sangat dulu. Tahu cuma dia pandai melukis dan salah seorang editor untuk TSAB. Lukisan dia gaya-gaya orang putih. Dan salah satu dari lukisan dia pernah jadi design untuk satu baju Roots masa tahun 2007 dulu kalau tak silap aku. Bila dah hidup dizaman Facebook ni, baru aku jadi agak rapat dengan Nan. Zax pun dah berumahtangga sekarang ni. Ahhh, senang cerita semua orang dah berumahtangga, aku sorang je yang belum. Power tak aku?

TSAB ni memang pesen zine ringan. Langsung tak berat. Dari isu pertama aku baca dulu, sampai sekarang zine ni memang tak banyak sangat nak cerita benda-benda berat dalam punk. Lebih banyak lukisan atau artwork sebenarnya. Kalau ada pun jenis cerita yang lawak atau benda-benda harian dari pengalaman penulis. Kalau dulu ada juga gaya penulisan gila-gila tapi isu baru ni mungkin dah matang, jadi dah tak sesuai nak tulis benda-benda yang tak senonoh. Aku macam tak percaya pulak yang Zax sama Nan ni masih ada minat untuk menulis. Heran sekejap. Tapi dari dulu lagi yang aku tahu, budak Zax dengan Nan ni memang power dengan hal-hal yang berkaitan dengan internet. Dari isu awal lagi dulu dia dah banyak explore dan cerita benda-benda yang berkaitan dengan interet. Untuk isu yang baru ni pun ada juga benda-benda yang dia ceduk atau review dari internet.

Dari segi susun atur, kira okeylah walaupun nampak agak huru hara sikit. Banyak selit artwork-artwork dari Nan yang disusun dengan teknik copy paste gaya zine awal 90an dulu. Dari segi printing memang terang. Hitam. Pekat dan jelas untuk dibaca. Tak banyak sangat bahan dari TSAB. Aku rasa macam berat sebelah pulak split ni. Maksud aku dari segi mukasurat tu agak tidak belen. Kira macam 70 persen adalah Mosh dan selebihnya adalah TSAB. Tapi tak kisahlah, mungkin isu yang ni sebagai pemankin untuk isu-isu akan datang. Orang kata isu untuk cari semangat yang hilang, walaupun mungkin tak pernah hilang. Dari segi gaya penulisan, mungkin agak ringas. Tak banyak guna perkataan yang berat-berat. Tak ada kias-kias. Senang cerita memang mudah nak faham la.

Rasa macam dah panjang sangat dah ni aku review. Kalau ada yang minat, boleh cari Nizang atau Zaxlah. Aku dah tak larat nak review lagi ni sebenarnya. Hingus tak berhenti meleleh dari pagi sampai petang. Nak angkat kontena pun rasa macam kurang power hari ni. Aku fikir dah dekat dua minggu juga selsema ni tak hilang. Dapat selet hingus ni ke muka Maksu pun sedap juga. Biar dia rasa langit tinggi ke rendah. Okey, bai. ( 08 November 2011 )

5 comments: