Wednesday, October 24, 2012

My Ladybugs Chenta Robot Froggie / A5 / B.M - B.I / RM4


Antara artwork power budak-budak dalam scene punk hardcore.


Amboi bukan main panjang lagi nama zine. Aku pun tak tau apa maksud disebalik nama yang panjang tu. Sepanjang aku jadi punk, aku rasa ni lah pertama kali aku beli dan memiliki zine yang cerita hal makanan dan masak-masak. Makin macam-macam pulak aku rasa scene punk hardcore sekarang ni. Dah makin banyak bahan bacaan alternatif. Kalau dulu semua orang buat zine nak cerita pasal musick dan etika dalam punk. Sekarang orang dah tak peduli sangat pasal dua benda tu. Tulis la apa benda kau nak tulis, cerita la apa benda pun nak cerita. Pedulilah apa orang nak cakap. 

Sebenarnya bagus juga ada zine masak-masak macam ni. Bagi orang yang memang rajin memasak macam aku ni, boleh juga mencuba resipi-resipi baru dalam zine ni. Punk pun manusia juga. Punk pun kena makan juga. Perut kena isi juga dengan makanan yang berkhasiat. Banyak juga menu pelik-pelik aku jumpa dalam zine ni. Agar-agar megi pun ada. Senang cerita ada banyak variasi dan menu baru yang boleh diadaptasi dari megi. Baru aku tahu yang megi ni versetail dan power juga rupanya. Ada banyak lagi menu menarik boleh jumpa dalam zine ni. Yang berat, yang ringan dan yang veggie adalah satu kelebihan. 

Biasanya buku-buku yang berkaitan dengan resipi makanan harganya boleh tahan mahal kalau kita beli kat kedai. Paling bangsat pun belas-belas ringgit juga. Tapi yang ni memang murah la. Walaupun sekadar fotostet, tapi isi didalamnya memang tak mengecewakan. Kita nak isinya, bukan kita nak makan kertasnya. Cuma dari susun atur tu agak huru hara sikit. Kalau disusun dengan lebih kemas, mungkin zine ni akan nampak lebih power sekaligus boleh dijual untuk pasaran surirumah diseluruh Malaysia. Ada juga informasi berkenaan dengan vitamin dan khasiat dalam makanan. Cerita pasal fast food pun ada juga. Yang tak ada dalam zine ini ialah cerita yang berkaitan dengan musick dan benda-benda yang terjadi dalam punk itu sendiri. 

Aku suka cover depan dan belakang zine ni. Memang nampak simbolik macam artwork kebanyakkan zine dari oversea. Tak sangka pulak aku yang Alang Rix ni power melukis. Eh, dah lama gila aku tak dengar cerita dari Alang. Ada lagi rupanya mamat ni. Dulu dia steady buat zine punk tepu nama Arghhh. Makwe yang buat zine ni pun aku bukan kenal sangat. Tapi kalau kat Facebook tu selalu juga nampak dia update status yang berkaitan dengan makanan. Setiap hari mesti ada post gambar makanan. Bikin aku hati panas pulak. Kalau dapat makan takpe la jugak. Entahlah, aku pun tak tau nak cerita apa lagi. Ni pun rasanya dah merapek sangat aku cerita. Kalau nak tahu dengan lebih lanjut boleh dapatkan zine ni sementara benda masih baru ni. Esok lusa dah habis baru terkial-kial nak beli memang aku sebat badan kau dengan hanger baju. ( 20 oktober 2012 )



1 comment: