Sunday, January 29, 2012

Jodoh dan Jambang


Gua teringat lagi pesanan satu pakcik yang berkerja sebagai atendan pam minyak di Petronas hiway Pasir Gudang tempohari. Waktu itu gua dalam perjalanan menuju ke bengkel Tunner From Hell, singgah sekejap kerana lampu amaran minyak telah berkelip beberapa kali menandakan tangki minyak perlu diisi.

Selesai membayar RM25 dikaunter, gua pun bingkas menuju ke kereta untuk mengisi minyak. Tetapi niat itu telah didahulukan oleh seorang pakcik merangkap pekerja disitu. Gua kira umurnya sudah agak lewat. Rambutnya lebih banyak putih dari hitam. Berjanggut nipis dan bersongkok haji transparent.

Sambil mengepam minyak, pakcik itu dengan ramah menegur. Sebenarnya memuji. Entah gua pun tak pasti. 

"Lawa jambang awak, macam Usatz Azhar Idrus"

Sambil tersengih gua berbasa basi "Alahai pakcik, mana ada lawa, biasa jer ni" Gua sambung lagi dengan muka simpati "Tapi tak semua makwe suka lelaki berjambang ni pakcik"

Dengan muka berkerut pakcik tadi menjawab dengan nada serius "Ehh, suka tak suka itu semua urusan Allah. Tak ada jambang pun kalau Allah belum temukan jodoh, umur 80 tahun pun belum tentu kawen"

Terkedu gua sekejap. Betul punya serius pakcik atendan minyak ni. Sambil dalam hati gua berbisik semoga cepatlah minyak dalam tangki tu penuh. Makin lama, takut makin berat pulak nanti topiknya.

Gua balas balik sambil tersenyum kelat dan gelak-gelak kecil "hehe betul jugak cakap pakcik tu" Sambung gua lagi "harap-harap hari ni saya bertemu jodoh la dengan makwe yang tak cerewet perihal lelaki berjambang ni"

"Klik" Picu pengepam minyak berbunyi tanda minyak yang diisi sudah cukup dengan jumlah wang yang gua bayar. Dalam hati gua "fuh selamat"

Selepas memberi salam dan mengucapkan terima kasih gua pun terus berlalu pergi. Berdecit-decit bunyi tayar meninggalkan Petronas..

Masalahnya sekarang ni dah berapa kali ulang hari lahir pun status gua masih tak berubah. Masih juga single. Masih juga complicated. Aiseh. Nampak gaya kena bersabar dan berusaha dengan lebih kuat lagi la...




4 comments:

  1. kahkahkah.jambang mahal tu.
    err..belum masa lg

    ReplyDelete
  2. woi din...ko ni asik citer makwe jer...lek lu...baru 33 thn...duit dh cukup ker nk kawin...klu x cukup xyah gusar sgt...klu dh cukup...cari target..hantar rombongan merisik...klu sekali try gagal...xkan selama2nya gagal..xkan lah klu 10 try hantar rombongan merisik x trsangkut 1...mesti sangkut punya

    ReplyDelete