Tuesday, June 7, 2011

Public Bank dan macam ni cerita dia...



Cerita dia macam ni...

Semalam gua pergi Public Bank cawangan Kulai. Biasa la orang pergi bank ni biasanya bila tak ada duit. Memang kebetulan sekarang ni gua tengah sangat-sangat memerlukan duit yang banyak. Bukan untuk berumahtangga, tapi ada la sikit projek untuk yang tersayang.

Gua datang Public Bank cawangan Kulai ni pun sebab bini kawan gua officer kat sini, dengan harapan mudah sikit la kerja gua nanti. Tak payah amik nombor dan urusan pun jadi cepat. Memang betul pun tak payah amik nombor, tapi gua perlu pula menunggu lebih kurang sejam nak jumpa orang yang telah diincaskan sebab orang tu baru suap nasi yang pertama bila gua baru sampai tadi.

Penantian yang lama selalunya tak pernah menghampakan. Sekurang-kurangnya bagi orang macam gua la...

Makwe yang handle kes gua ni boleh tahan menarik orangnya. Peramah dan murah dengan senyuman. Mungkin sebab dia kerja bank dan berjawatan sebagai 'Sales Executive' kot. Banyak sangat senyum, gua pula yang jadi tak senang duduk.

Minit pertama hingga ke lima belas memang gua rasa macam tak senang duduk. Kalau boleh rasa nak cepat-cepat balik. Terkepit-kepit gua menahan rasa nak terkencing. Padahal kes gua bukan rumit sangat pun. Tapi punyalah semangat makwe ni bagi explaination kat gua. Panjang lebar. Tapi satu apa pun gua tak paham dan tak singgah masuk dalam kepala gua.

Makwe tu minta kad pengenalan gua. Apa nak heran mana-mana makwe kat bank semua ada hak suka-suka hati nak tengok kad pengenalan kastemer. Gua pun tak kisah sangat nak kasi dia tengok. 

"Eh, besday kita sama la!" Makwe tu tiba-tiba bersuara yang gua rasa memang tak ada kena mengena langsung dengan borang yang perlu gua isi nanti.

"Errr, ok..." Itu jer yang mampu gua jawab. Serius gua memang tak tau nak jawab apa benda.

Kemudian situasi kembali kepada urusan asal gua datang ke bank. Isi borang, scan kad pengenalan dan tanda tangan.

Baru gua nak angkat kaki untuk beredar, makwe tu tegur gua.

"Eh, amik la kad dan nombor telefon saya ni, nanti kalau ada apa-apa call la. Next week kalau nak datang call saya dulu"

Tiba-tiba juga idea gua baru nak datang.

"Oh, ya nanti boleh wish besday sama-sama!"

Makwe tu gelak dan tersipu-sipu malu.


......................................


Sekarang ni gua tengah belek-belek lagi kad yang makwe bank tu kasi semalam. Apa benda yang boleh gua buat dengan benda ni? Apa benda yang boleh gua buat dengan makwe yang sama besday dengan gua? Apa benda?

Lu rasa nasib gua akan berubah dengan sekadar "hai, selamat pagi?" dan menyambut hari lahir yang sama?

Aduhhh...



9 comments:

  1. x nak bagi aku je woi..

    ReplyDelete
  2. lu nak gua tolong ayat ke din...tak pong lu mintak tok tulis skrip...

    ReplyDelete
  3. Cuba je, dia sebenarnya dah bagi signal tu. Akak dah bape kali gi bank takde pun org bank kasi business card dia. Nampaknya harapan cerah tu. Senyum dia ada makna tu.

    ReplyDelete
  4. lagi mau tunggu ka? proceed ja laa..

    btw, ini entri ada gambar..gila babi..

    ReplyDelete
  5. Pehh.... bukan senang nak dapat peluang camtu woi... Die try better than stay nothing... hahahaha

    ReplyDelete
  6. dia suruh apply kredit kad,tak pun insuran,tak pun loan...gua dah selalu dapat.


    *makna nya besday dia sehari awal dari gua kan?

    ReplyDelete