Saturday, April 23, 2011

Mimpi semalam dan kenyataan sebentar tadi.

Beberapa bulan lepas semasa gua terlelap sebentar kat surau tempat kerja, gua termimpi makwe lama gua meninggal dunia semasa hendak melahirkan anak. Mimpi ini memang betul-betul buat gua kaget dan terus tersedar dari tidur. Dan beberapa hari selepas itu gua terima berita yang kakak makwe lama gua baru sahaja selamat melahirkan anak kedua. Alhamdulilah...

Dan semalam gua bermimpi berbual-bual pula dengan makwe lama gua sambil mendukung anaknya yang kedua. Dan baru sebentar tadi gua terima berita secara live dari seorang teman yang mengatakan makwe lama gua baru beberapa hari selamat melahirkan anak yang pertama. Kalau tak silap dengan nama Ahmad Dhani. Alhamdulilah juga...

Bukankah mimpi itu selalunya bersifat terbalik? bukankan bagi kebanyakkan orang sering mengatakan bahawa mimpi itu mainan tidur dan gangguan syaitan?

Ok, dalam masa beberapa jam ni memang banyak betul kejutan di luar jangkaan dan hal-hal yang buat gua rasa agak kurang senang. Walaupun orang kata mimpi itu hanya sekadar mainan tidur atau mungkin juga mainan syaitan tapi bila merujuk pada situasi gua lapan puluh persen apa yang gua mimpi biasanya memang ada bersangkut paut dengan hidup dan orang sekeliling gua. Hal ini memang kerap kali berlaku.

Perasaan gua sekarang ni agak kelam kabut sikit. Gua pun tak tau kenapa. Gua dah buat yang terbaik untuk kasi lupa hal-hal lama, tapi kadang-kadang ada satu spirit yang datang entah dari mana kasi gua ingat balik benda-benda lama. Gua memang tak suka. Gua memang dah sebaik mungkin untuk tidak mengambil tahu apa pun yang berlaku pada makwe lama gua. Tapi mungkin tuhan masih tidak membenarkannya. Tuhan nak gua selalu atau sekurang-kurangnya masih mengambil tahu akan perkembangannya. Walaupun tidak secara langsung. Macam mimpi-mimpi gua tadi. Petanda apakah sebenarnya yang berlaku dalam hidup gua selama lima tahun yang mendatang ini?

Lu tengok sekarang ni jam dah pukul berapa?

Gua tengah berfikir ni sebenarnya dari tadi...




4 comments:

  1. mebi nanti lakinya mati dan hang ambik tempat jadi ayah anak2 dia..

    ok jangan percaya aku menipu!

    ReplyDelete
  2. KLMJ - Kalau Layan Memang Jenuh!

    keh keh..

    ReplyDelete
  3. senang sayang, senang lah lepas.. susah sayang, susah jugak la nk lepas... =)

    ReplyDelete