Friday, April 15, 2011

Cik Corona

Gua sebenarnya tengah cari spirit untuk siapkan Cik Corona untuk OMG tahun ni. Tu pasal gua post sikit gambar-gambar kenangan gua bersama Cik Corona. Ini semua gambar lima belas tahun dulu. Sekarang Cik Corona dah tak macam dalam gambar ni.

Sekarang ni Cik Corona tengah berehat dalam garage sebab menghadapai beberapa masalah pada bahagian enjen, aksesori dan sedikit handling. Gua harap dalam minggu depan gua dapat bawak Cik Corona masuk bengkel bagi menyelesaikan semua masalah yang berkaitan.

Masalahnya sekarang ni hampir semua bengkel yang dikendalikan oleh kawan-kawan tengah sibuk. Masing-masing sibuk nak siapkan kereta untuk OMG tahun ni. Gua sebenarnya tak berapa yakin sangat nak hantar Cik Corona masuk bengkel sebarangan. Lain pula jadinya nanti.

Cik Corona bukan pesen yang mementingkan kecantikan luaran sahaja. Nadi pengerak pun kena ambil perhatian juga. Cantik diluar tapi tak bertenaga pun tak guna juga. Bertenaga tapi luaran tak sedap mata memandang pun tak syok juga nak bawak. Jadi kedua-dua aspek ni gua kena ambil berat juga. Baru semangat nak memandu dia lain macam sikit.



Stereng dan knob gear tu benda KLMJ!


Kali pertama dapat tempat pertama keseluruhan kategori Ol Skool Keh keh keh


OMG Mersing tahun 1979. Cari gua kalau terrer!


Kat depan Hotel Seri Malaysia. Masa ni baru lepas mengelap Cik Corona. Biar gua tak mandi asalkan Cik Corona mandi dulu.


Nadi yang dah lebih dari 30 tahun. Legasinya masih bertahan sampai sekarang. Tapi dah jadi 3SGTE / 3SGE Beams. Antara kereta yang pakai legasi enjen ni ialah Alteza dan Caldina yang orang kaya pakai tu.


Ni masa auto show kat Australia dulu. Putih dan suci.


Walaupun Cik Corona masih belum pakai rim kecik yang mangkuk-mangkuk ala-ala bosozoku, tapi kalau dah pakai twin mikuni ni, pada gua dah kira king juga la.



Diam tak diam dah masuk tiga puluh tahun juga umur Cik Corona ni. Dah hampir sebaya dengan gua. Dan dua-dua pun masih bujang. Kalau lumrah alam membolehkan gua nikah dengan Cik Corona, memang dah lama gua buat.

Cik Corona banyak simpan KLMJ juga sebenarnya. Mau taknya, dah lebih dari dua puluh tahun dia hidup bersama gua dan keluarga gua. Segala apa yang ada pada Cik Corona semuanya ada cerita yang tersendiri. Dari tempat duduk, stereng, rim sukan, knob gear, nombor pendaftaran, ekjos, warna dan banyak lagi la.

Ada sorang makwe jer yang pernah merasa memandu Cik Corona. Stereng berat dan clutch keras katanya.

Lepas tu sampai sekarang tak ada makwe yang pernah cuba bawak lagi. Duduk sebelah pun tak pernah ada dah. Gua ingat lepas siap Cik Corona fasa dua nanti, gua kena cari co-driver untuk Cik Corona agar dia tak rasa sunyi. Sekurang-kurangnya ada yang tolong jaga makan dan pakai dia.

Cik Corona bukan macam kebanyakkan kereta yang ada di jalan raya. Penjagaannya terlalu cerewet. Dari aspek pemakanan, pakaian, tempat tinggal semuanya kena bersih. Pantang Cik Corona kalau ada orang tinggalkan kesan jari pada badan dan cerminnya. Walaupun dalam kategori cerewet, tapi sebenarnya Cik Corona jauh lebih lasak dari kebanyakkan kereta moden yang ada atas jalan raya sekarang ni.

Cik Corona juga pantang dari kena hujan dan air lecak. Senang cerita kalau hujan atau jalan raya basah lepas hujan, jangan la cari pasal nak ajak Cik Corona keluar bersiar-siar. Pantang! melainkan kalau masa keluar cerah, kemudian baru hujan turun. Itu memang dah tak boleh nak buat apa la.

Seperkara lagi, Cik Corona bukan alat pengangkutan! itu kena ambil perhatian. Bukan kereta yang suka-suka digunakan untuk angkat lemari, peti ais, gerai burger dan sebagainya. Cik Corona adalah hobi. Hanya di gunakan pada masa dan untuk tujuan tertentu sahaja. Iaitu aktiviti santai dan plesing.

Walaupun Cik Corona ni dah berumur, tapi jangan main-main dengan dia. Setakat kalau pakai Vtec standard atau Campro 1.8 atau 1.6 memang dia masih boleh makan lagi. Tak percaya? ok, mari kita cuba wangan!

Tapi oleh kerana sekarang ni dia tengah sakit, jadi gua simpan dulu hasrat tu. Kalau semuanya dah ok nanti gua kasi tau.

Tapi tolong ya, Cik Corona bukan jenis yang suka berpeleseran tak tentu hala seperti kebanyakkan budak-budak Vtec JB. Cik Corona lebih banyak habiskan masanya di rumah sahaja. Dua bulan atau tiga bulan sekali baru dia keluar rumah untuk bersiar-siar. 

Kalau ada sesiapa yang berminat untuk bergambar dengan Cik Corona, bertukar pendapat, spare parts atau apa sahaja yang berkaitan, dengan senang hati bolehlah menghubungi gua.





3 comments:

  1. tahun 1979 dgn otoshow kat Australia x tahan tu hahaha.

    ReplyDelete
  2. Cοol blog! Is your thеme custοm mаde or did you ԁoωnload it from someωhere?
    A ԁeѕіgn liκе youгs ωith a few simple аdjustеmеntѕ ωould reаlly mаke my blog shine.
    Please let me κnow where you got your ԁesign.
    Cheers

    Fеel free to surf to my websіte :: at&t unlock iphone

    ReplyDelete