Friday, March 18, 2011

Sendiri.

Hari ini gua bersendirian di rumah, cukup hanya di temani oleh tiga ekor kucing. Samser, Gendol-gendol dan juga Senyum. Ibu bapa serta adik-adik gua semuanya pergi Sepang dari siang tadi. Gua memang sudah biasa kena tinggal dan bersendirian. Esok adik perempuan gua akan bersanding, majlis bagi pihak lelaki. Bukan gua tidak mahu ikut, kerana tuntutan kerja membuatkan gua terpaksa berkorban. Kasihan pula tengok adik gua sanding kat tempat orang. Ahli keluarga sendiri tak semua dapat datang. Gua harap dia tabah. Ala, gua anggap dia tabah jerlah. Kan nikmat hidup dah semakin sedap. Kalau dapat cuti memang gua ikut punya. Dah, gua tak nak cerita pasal majlis adik gua. Nanti gua jadi tak keruan kat rumah ni sendirian.

Seperti biasa, bila gua bersendirian di rumah. Secara otomatik tangan, kaki dan badan gua akan jadi lebih rajin dari biasa. Jika hari biasa, gua hanya rajin menyapu sampah di luar dan sudut dapur rumah sahaja. Tetapi berlainan untuk hari ini, jangan kata luar rumah. Dalam rumah semua gua kasi setel. Pakej siap mop sekali. Bukan apa, bila kita bersendirian di rumah, semangat nak tengok rumah sentiasa kemas tu memuncak. Bila hari biasa, keadaan rumah gua ni memang agak kelam kabut sikit. Sapu sampah, kemas-kemas kemudian tak sampai lima minit dah bersepah semula. Jadi, bila gua bersendirian di rumah ni, dia punya bersih dan kemas tu lebih terjamin dan konsisten. Sekurang-kurangnya mampu bertahan untuk tempoh dua hari. Ahad mereka semua dah balik semula kasi selerak rumah ni. 

Selesai sapu dan mengemop rumah, gua akan pastikan sinki bersih dari sisa makanan dan pinggan mangkuk, cawan serta sudu. Makan masa hampir sepuluh minit juga nak basuh semua pinggan mangkuk ni. Bukan apa, gua ni memang jenis yang tak boleh tengok rumah bersepah. Sakit kepala. Lagi pun, bila rumah bersih dan semua barang berada dalam keadaan teratur, idea untuk berkreativiti tu lebih tajam. Macam-macam idea masuk dalam kepala. Baru selesa. Bila gua fikir balik, kalau sisa makanan berkumpul kat sinki, ini akan mendatangkan minat kepada pasukan lipas untuk berumah di dalam rumah gua. Semut gua tak kisah sangat, tapi kalau lipas memang gua pantang.

Bila sinki dah bersih dari pingan mangkuk dan sisa makanan, kini tiba masa untuk masak dan sekaligus kasi kucing makan. Ada tiga ekor kucing yang perlu gua kasi makan. Dan kesemuanya memang jenis sangat kuat makan. Menu ringkas sahaja. Ikan goreng di gaul dengan nasi. Tapi untuk malam ni memang gua bagi bonus dengan kasi ikan banyak-banyak untuk mereka. Sebab masa gua buka tudung saji tadi, ada banyak ikan goreng yang mak gua tinggalkan. Kalau gua tak makan, memang tak ada siapa lagi nak makan. Elok juga gua kasi lebih sikit pada kucing malam ni. Mak gua selalu pesan, biar kita tak makan, janji kucing kita kasi makan. Sebab kucing dah jadi tanggungjawab kita bila kita membelanya. Mak gua juga kata, murah rezeki kalau kasi kucing makan. Gua pun tak pasti benda ni betul ke tidak. 

Alang-alang dah panas kuali ni, gua ingat sedap juga kalau buat lempeng. Gua memang dah lama tak memasak. Malam ni entah apa semangat gua boleh buat lempeng. Lempeng antara menu sarapan pagi kegemaran gua. Ini makanan tradisi sejak gua kecil lagi. Semiskin-miskin orang, gua rasa lempeng adalah makanan yang paling murah dan senang nak buat. Gua punya stail lempeng memang suka yang nipis dan garing. Dia punya pergi memang lain macam. Kebetulan pula ada kari daging mak gua tinggalkan siang tadi. Makan sepuluh keping lempeng pun memang tak cukup kalau dah cecah dengan kuah kari. Di bilas pula dengan air oren. Fuhh... Alhamdulilah. Rezeki orang bujang dan tiga ekor kucing. Sebab tu berat badan gua maintain lima puluh lima kilogram. Selalu makan lempeng sahaja.

Bila perut dah kenyang, maka tibalah masa untuk berkarya pula. Memandangkan situasi rumah gua malam ni agak sunyi dan tenang, gua pun ambil kesempatan ini untuk menyiapkan beberapa projek berkaitan dengan kereta kecil yang dah lebih kurang seminggu lebih gua tinggalkan. Rasa tenang sikit nak buat kerja. Tak ada orang kacau, tak ada bunyi bising selain dari lagu-lagu yang berkumandang dari corong radio dan bunyi cengkerik yang gua beli siang tadi buat makanan tarantula dan juga kala jengking.. Malam ni gua cuma mampu buat kerja mengecat untuk undercoat dan mengosok badan kereta sahaja. Semua kerja gua buat di atas meja makan. Malam ni ada dua biji kereta gua buat. Volkswagen Type 2 Pick Up Truck dan juga KPGC10 edisi perlumbaan. Gua dah cuba berhenti dari buat kerete kecil. Tapi dapat bertahan selama seminggu lebih sahaja. Ini kerana, kalau gua tak buat atau tak cuit benda-benda yang berkaitan dengan kereta kecil, secara tak langsung gua jadi bosan. Bosan sebab tak ada benda nak buat. Tidur lama-lama pun bukannya seronok.

Tadi sempat juga gua bilas mata tengok cerita Taken. Cerita dah lama, tapi tak jemu tengok walaupun dah lebih dari sepuluh kali gua tengok. Cerita pasal seorang bapa yang bermati-matian nak selamatkan anak perempuannya dari jadi mangsa sindikit pelacuran antarabangsa. Bapa dah cakap berhati-hati dan jangan menipu, tapi si anak berdegil. Bekas bini pula cakap jangan risau bila nak lepaskan anak merayap jauh-jauh. Bila dah jadi malapetaka baru dia orang nak sedar. Cerita aksi dari Liam Nesson memang tak pernah menghampakan gua.

Ok, sebenarnya gua dah mengantuk ni. Esok kena bangun pagi, sebab gua kerja siang. Gua saja buat entri macam ni, sebab dah lama sangat rasanya gua tak menulis diari di atas buku diari. Lagi satu pesan mak gua sebelum gua pergi kerja ialah, jangan lupa kasi arnab makan. Maknanya esok pukul lima pagi arnab-arnab gua dah dapat habuan dedak. Gila apa subuh-subuh kasi makan arnab. Ahh, lantaklah. Kalau nak tunggu gua balik kerja baru nak kasi makan, memang mati kebulur la arnab-arnab gua...



2 comments:

  1. gua request lu letak gambar kucing2 lu boleh?

    ReplyDelete
  2. kita pernah dgr 1 kes cerai.

    suami pembersih dari bini.

    harap2 paksudin dpt bini rajin dan pembersih jgk.

    ReplyDelete