Saturday, March 19, 2011

Benda pertama.

Benda pertama yang gua buat bila gua sampai di rumah pada hari ini ialah menyapu dedaun kering yang berguguran di laman rumah. Mujur hari ini tidak banyak daun yang berguguran. Mungkin kerana tiupan angin tidak berapa kencang hari ini, atau mungkin juga kerana hujan renyai turun di kawasan perumahan ini. Atau juga mungkin kerana tidak ada tangan-tangan gatal yang mahu memetik daun kemudian membuangnya di merata tempat.

Selesai menyapu sampah, bila gua membuka pintu utama, secara tiba-tiba kucing-kucing yang gua tinggalkan di luar rumah sejak awal pagi tadi datang menyapa dengan suara-suara garau mintak makan. Gua sendiri pun kurang pasti dari mana mereka muncul. Maklum sahajalah, ketika ini lampu utama belum dihidupkan. Sudah menjadi kebiasaan, naluri seekor kucing yang tahu tuannya sudah pulang ke rumah. Maka tanpa membuang masa, gua pun seperti semalam mengaul nasi bersama ikan goreng untuk mereka. Mujur gua tidak habiskan kesemua ikan-ikan goreng semalam. Kalau tidak tentu penat gua kena goreng ikan semata-mata hendak di beri kepada kucing.

Bila semua kucing sudah kenyang dan mulut mereka menjadi senyap, kini tiba giliran kerja yang paling gua tidak gemar sekali. Iaitu membasuh baju. Memang dari sejak kecil lagi gua memang jenis yang tidak suka membasuh. Tidak kiralah membasuh apa sekalipun. Asalkan namanya membasuh, memang gua orang yang paling malas sekali. Tetapi oleh kerana tuntutan hidup membujang, maka gua lakukan juga dengan perasaan malas. Walaupun hakikatnya tidaklah sesukar mana. Campak sahaja di dalam mesin basuh, tabur sabun secukup rasa, kemudian hidupkan suis. Berputarlah ia dengan sendirinya. Gua cuma perlu menunggu. Itu sahaja.

Sementara menunggu baju siap di basuh, gua layan berak yang gua dah tahan dari siang tadi. Boleh tahan lama juga. Maklum sahajalah, pukulan menahan dari siang membawa ke malam. Kalau di biarkan lebih dari sehari mungkin boleh mengundang batu karang. Selesai berak barulah gua mandi, solat dan seterusnya menyambung kerja-kerja semalam yang gua tangguhkan. Apa lagi kalau bukan kerja-kerja yang berkaitan dengan kereta kecil. 



Ahh, sebenarnya gua tak tau nak cerita benda apa, tapi tangan ni tetap juga mahu gua bercerita...

No comments:

Post a Comment