Saturday, December 29, 2012

Bonus



Aku dengar cerita bonus nak masuk bulan ni.
Kalau betul masuk Alhamdulilah.
Kalau tak masuk bulan ni pun Alhamdulilah.
Kalau tak masuk bulan ni In Sya Allah biasanya awal bulan Januari.
Cerita bonus masuk bulan ni cuma kabo angin je.
Belum ada keputusan muktamad.
Selagi belum keluar memo.
Selagi belum keluar apa-apa notis.
Jangan percaya sangat.
Jangan mengharap sangat.
Jangan tabur janji sana sini.
Nanti kalau tak jadi keluar engko juga yang merana.
Kesana tak kena.
Kesini tak kena.
Kan lebih baik engko lupakan.

Tapi ramai yang mengharap bonus masuk bulan ni.
yelah anak-anak nak naik sekolah.
Banyak nak pakai duit ni.
Nak beli baju sekolah.
Buku sekolah. Yuran sekolah. Bas sekolah.
Senang cerita banyak nak pakai duitlah.

Engko belum ada anak memanglah tak kisah.
Tapi bagi lelaki macam aku ni?
Penting juga sebenarnya bonus ni.
Tapi Alhamdulilah sejak aku kerja dengan scene kontena dan kapal dagang ni.
Tak pernah hujung tahun tak ada bonus.
Walaupun tak banyak macam orang kerja bank.
Tapi Alhamdulilah setiap tahun bonus naik.
Tak pernah turun.

Kalau tahun ni bonus masuk lapan bulan sedap juga.
Aku ingat kalau bonus masuk bulan ni,
aku nak beli cincin belah rotan lima bentuk.
Ya lima bentuk.
Semuanya untuk kucing aku.
Baru steady sikit nak minang anak dara orang.

No comments:

Post a Comment