Monday, November 5, 2012

Daighlia - Transitions / CD / RM15


Orang-orang seni je yang faham artwork gaya macam ni.

Aku rasa Daighlia ni antara band lokal yang boleh masuk dalam kategori berjaya dan bertahan lama. Masih aktif dengan gig dan rilisan-rilisan terbaru. Dan yang terkini sekarang ini mereka tengah sibuk buat tour kat Eropah sana. Eh, EROPAH tau! EROPAH! kumpolan Search yang dah wujud berkurun lama tu pun tak pernah main kat Eropah. Ini band anak kampung dari Negeri Sembilan dah sampai sana. Artis arus perdana patut malu sikit dengan scene punk kat Malaysia ni. 

Pada aku, band Malaysia kalau dah sampai tahap main gig keliling Eropah memanglah power. Sebab tak banyak band Malaysia yang buat benda tu. Kali pertama aku tengok dia orang perform masa kat Blue Planet dulu. Blue Planet ni kemuncak dia masa awal tahun 2000. Masa tu memang tengah kemaruk datang gig dengan makwe yang konon berjanji untuk sehidup semati. First time aku tengok Daighlia perform aku dah jatuh hati dengan showmanship dia orang. Bertenaga, aggresif, tak terkawal dan penuh dengan emosi. Memang banyak juga aku snap gambar dia orang masa tu. Dia orang bersemangat atas stage, aku pulak bersemangat snap gambar. 

Daighlia ni bukan band grindcore atau krasti atau d-beat. Jauh sekali zapin. Daighlia lebih cenderung dalam pecahan hardcore. Tapi hardcore yang ganas, laju dan banyak bermain dengan emosi. Stop and go punya part pun boleh tahan banyak. Irama yang tidak terkawal dan sukar untuk dijangkakan. Kita baru nak lompat, sekali dia tukar beat kepada mendatar. Kita baru nak terajang pintu sekali dia dah masuk part plucking. Tak mudah sebenarnya nak layan musick Daighlia ni. Musick yang kejap laju, kejap perlahan, kejap drum attack, kejap grinding. Tapi vokal tetap maintain nyanyi dalam keadaan menjerit-jerit, meleweh-leweh. Orang-orang yang cerdik pandai perihal musick kata dia orang punya musick ni kesinambungan dari emo ( Zine Skandal ) violance, power house dan hardcore punk. Musick dia orang kalau nak senang lebih kurang macam Shikari la. Lirik pun bukan calang-calang, personal, politikal juga. Susah nak cari band yang serius dengan hardcore punk kemudian nyanyi pasal kena tinggal dengan makwe. Nampak tak? 

Cd ni sebenarnya koleksi dari rilisan-rilisan dia orang sebelum ni. Bagi yang terlepas dengan material dia orang sebelum ni, jalan singkatnya adalah dengan mendapatkan cd ni. Senang. Kualiti rakaman memang power. Sempurna. Begitu juga halnya dengan produksi cd. Kalau pertengahan tahun 90an dulu memang susah la nak cari cd atau demo dengan kualiti macam gini. Masa berlalu, punk pun banyak yang dah berubah. Bagi yang berminat bolehlah beli cd ni. Jangan biasakan diri dengan meminjam. Punk perlu ada sejarah untuk memiliki. ( 19 Oktober 2012 )



No comments:

Post a Comment