Saturday, October 20, 2012

#Zine Skandal / A5 / B.M / RM5


Kulit zine jenis kaler-kaler nak pancing kasi orang beli. Geram betul aku.


Selama aku into scene zine, aku rasa inilah pertama kali aku jumpa zine yang 100% cerita didalamnya pasal makwe dan pakwe berskandal, bercinta, bergaduh, bertumbuk dan akhirnya berendam air mata. Senang cerita kalau rujuk pada bahasa yang lebih hip, ini zine emo. Dulu aku ingat dalam punk hardcore je ada zine. Tapi rupanya sekarang ni dalam scene skandal pun ada zine. Mungkin esok lusa akan ada zine untuk scene mesin rumput, tukang tarik kereta atau zine untuk para petani. Aku memang jenis tak kisah. Zine punk aku baca, zine emo aku baca, zine masak-masak pun aku baca. Kalau ada zine pasal matematik pun aku baca. Faham tak faham itu nombol dua. 

Benda-benda macam ni biasanya memang Timi suka buat. Zine ini adalah projek dia sama kawan-kawan dia. Penulis yang terlibat dalam zine emo ini ialah Aman, Chocfetish, Dipan, KC Kasedah, Fikri Kacak, Lili Loco dan juga Timi sendiri. Boleh dikatakan hampir kesemua penulis yang terlibat mengenali aku. Masing-masing menulis pengalaman bercinta dan berskandal. Semuanya sedih-sedih. Ada yang siap kena pukul bantai lagi. Gila hebat juga pengalaman mereka bercinta. Tapi aku rasa Timi punya cerita tak sedih mana pun. Malahan kelakar pulak aku rasa. Pasal aku dah kenal dia lama. Dia ni memang jenis kaki perempuan dan kaki boobies 24 jam. Sepanjang aku ada makwe dulu, dekat seratos kali juga dia bertukar pasangan. Untung dia tak kena penyakit kelamin. Sedangkan aku sampai sekarang pun baru sekali hilang makwe. Kesian. 

Rajin budak-budak ni menulis pengalaman bercinta. Panjang-panjang pulak tu. Dalam banyak-banyak penulis, rasanya cuma sorang je yang berjaya ke jinjang pelamin. Iaitu Aman. Yang lain mungkin masih berusaha ke arah itu. Timi ada juga paksa aku menulis untuk Zine Skandal ni. Tapi sebab aku ni power sangat dalam hal percintaan, maka aku terpaksa tarik diri. Kalau aku menjadi salah seorang penulis dalam Zine Skandal ni, aku risau zine ni akan jadi hit dan ramai orang akan beli. Aku tak nak benda tu terjadi. Zine ni kira okeylah untuk dibeli sekaligus dibaca. Ada juga pengajaran yang boleh kita dapat. Sebenarnya apa jenis bahan bacaan pun memang tak rugi beli. Bukankah seronok membaca kisah dan pengalaman percintaan orang lain dari membazir duit beli majalah Mangga. Ye tak?

Pada aku tak kisahlah kita nak berskandal dengan siapa pun. Asal bukan dengan isteri orang dan tidak berzina cukuplah. Aku bukan nak cakap besar la, sebenarnya hampir setiap minggu aku keluar dengan suami orang. Tengok wayang, makan-makan, lepak bengkel sampaikan ke pejabat pos pun kadang-kadang dengan suami orang. Alhamdulilah setakat ni memang tak ada masalah. Sebenarnya skandal pun boleh jadi salah satu cabang untuk kita bertemu jodoh juga. Mula-mula mungkin kita berskandal, tapi siapa tahu esok lusa dia jadi teman hidup kita yang sah. Semua orang tahu, jodoh itu rahsia tuhan. Kita tak tahu dengan siapa kita akan berumahtangga. Pandai-pandailah bawak diri. Jangan sampai kena pukul sudah.


P/S. Entah tak jumpa pulak aku alamat atau mana-mana orang yang boleh dihubungi untuk beli zine ni. Kalau nak mintak tolong aku belikan pun rasanya tak ada masalah. Pandai-pandailah cari aku.



4 comments:

  1. Tus juga air liur baca reviu abang ni.

    Tak boleh beli online ke?

    ReplyDelete
  2. Boleh juga kalau nak. Apa-apa hal kau sms kat sini 017-7581692.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Abang Din yang baik hati.

      Nasib baik saya ni jantan, kalau saya ni makwe, konfem saya ngurat abang.

      Delete
  3. Asal baru tahu ada zine skandal? Gila menarik kot dia punya cover. Hahah. Btw, ada lagi ke tak? Err nak beli, kat mana boleh dapat? Hm

    ReplyDelete