Sunday, October 23, 2011

Dewi dan Tahi Kucing!



Gua ingat lagi pada satu pagi, masa tu gua baru berapa bulan putus tunang. Di corong radio kedengaran lagu dari kumpulan Dewa bertajuk Dewi. Masa tu lagu ni memang tengan naik. Hampir setiap hari juga la lagu ni kedengaran dikebanyakkan stesen radio tempatan. Sampaikan mak gua sendiri pun naik hafal dengan lirik lagu ni. Jarang orang tua minat dengan lagu-lagu moden macam Dewa ni.

Tiba pada satu rangkap dari lagu Dewi ni, lebih kurang macam ni bunyi dia "Dewi, kaulah hidup ku, aku cinta padamu sampai mati..." kalau tak silap gua lebih kurang macam tulah bunyi dia. Entah kenapa tiba-tiba mak gua terus menyampuk mengkilas bait dari lirik lagu tersebut dengan keluhan yang seakan-akan berbau kemarahan dan rasa tak puas hati juga gua rasa "cinta sampai mati tahi kucing!". Ya, memang itulah yang keluar jujur dari mulut mak gua ketika itu. Gua macam tak percaya juga sebenarnya. Dari dalam bilik terdengar mak gua merungut dan sedikit membebel sampaikan gua ketawa terbahak juga mendengarnya. Pandai juga mak gua ni mendalami hal-hal percintaan rupanya. Yelah mungkin disebabkan masa tu satu famili gua tengah marah agaknya dengan apa yang terjadi pada gua.

Sekarang lagu Dewi ni dah tak berapa "in" sangat. Dah masuk kategori lagu lama juga la. Tapi sesekali terdengar, teringat juga gua dengan peristiwa tadi. Tahi kucing pun tahi kucing la mak...


3 comments:

  1. cinta masa bercinta tu memang ilusi semata2. Kawin dulu baru tau.

    ReplyDelete
  2. Kawen dulu baru becinta. baru real.

    ReplyDelete
  3. gua pernah bercinta dengan guru sekolah. gua pernah merungut benda yg sama.

    ReplyDelete