Tuesday, July 5, 2011

Risau.

Sekadar gambar hiasan.

Risau...

Sebenarnya memang gua risau juga bila dah sampai pertengahan tahun status gua masih tidak berganjak. Empat tahun dulu bujang, dan sekarang pun masih membujang. Sedangkan kawan-kawan sebaya ada yang sudah punya ramai anak. Ada juga anak yang dah nak masuk tingkatan satu. Yang berbini dua pun tidak ketinggalan juga.

Kerisauan ini kadang-kadang buat gua sukar untuk tidur, makan, kerja dan membaiki kereta...

Gua yakin, kerisauan ini terjadi bukan hanya pada diri gua saja, gua yakin masih ramai lagi manusia diluar sana yang berkongsi risau yang sama dengan gua. Tak kira lelaki atau perempuan. Masing-masing punya kerisauan yang tersendiri. Maknanya tak adalah gua berjuang seorang diri menentang kerisauan ini.

Mungkin juga ada yang sudah berlanjut usia lebih dari gua. Lebih dari bapa gua pun mungkin ada. Mungkin ada yang sudah beruban dan bertongkat tetapi masih dibelenggu kerisauan ini. Siang dan malam memikirkan hal ini. Mungkin...

Yang perempuan mungkin dah tak keruan bila usia sudah meningkat ke angka tiga puluh. Sudah risau dengan kerutan didahi yang semakin menjadi-jadi dan jumlah rambut yang semakin galak gugur ke lantai. Tetapi masih juga dibelenggu dengan kerisauan ini. Menunggu dan masih menunggu sejak peristiwa itu...

Jika paras rupa menjadi ukuran paling tinggi dan penting, kenapa masih ada makwe kategori cantik melampau, seksi, pandai dan berkerjaya masih juga belum mendirikan rumahtanga? kenapa masih juga ada yang langsug tidak berteman? kenapa? sedangkan diri masih juga dibelenggu dengan kerisauan. Walau mungkin tidak kelihatan secara terang-terangan...

Kadang-kadang gua terfikir juga. Bukankah makwe yang cantik, sedap, power dan pandai berhias seringkali menjadi idaman hampir semua lelaki. Memang menjadi lumrah manusia sukakan pada kecantikkan. Tetapi kenapa masih ada yang menyendiri? kenapa masih ada yang menunggu sejak peristiwa itu? sedangkan diri mempunyai pakej yang cukup lengkap untuk menikmati 'kebahagian' seperti orang lain.

Kalau yang cantik, sedap, pandai dan berkerjaya pun masih tidak berteman, apatah lagi yang tak cantik macam gua ni? Tapi gua tak berapa kesah sangat dengan masalah ini. Memang menjadi lumrah manusia juga, tidak gemarkan benda atau perkara yang tidak cantik dan comprang campring. Sebab itu gua kelihatan sentiasa tenang dalam menghadapi masalah ini.

Ceh! tenang konon, padahal sampai sekarang ni gua masih risau dan konfius. Konfius sebab gua sendiri pun tak tahu nak sambung cerita ni macam mana. Gua risau pulak sebab cuti gua untuk ke Olskool Mega Gathering pada hujung minggu ni kene rejek. Gua tengah ikhtiar la ni untuk dapatkan cuti. Kalau tak dapat juga mungkin gua akan hantar notis berhenti kerja dua puluh empat jam. Ini event penting, mana boleh gua tak hadir!

7 comments: