Wednesday, June 22, 2011

Kenangan ada di mana-mana.

Gearbox R154 6 kelajuan.


Siang tadi sekali lagi gua terpaksa into scene bengkel-bengkel. Sebenarnya gua memang dah penat. Hampir tiga minggu berturut-turut gua berulang alik ke bengkel. Senai - Pasir Gudang. Lu ingat tak penat? Lu ingat tak jauh? Kalau boleh gua memang nak duduk rumah diam-diam buat kerja-kerja rumah. Tapi apakan daya, tuntutan kereta membuatkan gua rasa perihatin. Sampai kadang-kadang mak gua pun bising-bising juga, katannya cuti-cuti tu duduk la rumah...

Aktiviti gua di bengkel pada kali ini tidak lah berat mana. Lebih kepada menunggu dan melihat. Sebenarnya gua hantar Cik Corona untuk kerja-kerja 'balancing dan alignment'. Kerja-kerja ini tak memerlukan gua membantu mekanik yang dah tersedia ada dan mahir. Masa gua banyak terluang dengan menunggu. Dan gua harap ini minggu terakhir gua into scene bengkel-bengkel untuk musim ke tiga.

Dipendekkan cerita, semasa kerja-kerja sedang dijalankan, gua telah mengambil kesempatan untuk meninjau-ninjau keadaan dibawah Corona. Maklum sajalah, bukan selalu ada peluang untuk melihat keadaan bawah kereta dengan ruang yang terbuka dan selesa tanpa perlu berbaring atau meniarap. Berdiri dan mendongak sedikit sudah nampak keadaan keseluruhan. Bengkel pun kawan-kawan punya, jadi rasa malu tu tak wujud. Nak buat apa benda pun tak kisah.

Banyak bahagian yang sudah berkarat, kotor dan penuh dengan sesawang. Yelah, biasa orang polish badan kereta, mana ada orang polish dan basuh bawah kereta. Jadi gua ambil kesempatan ini untuk membersihkan sesawang dan menggilap apa yang patut termasuk paip ekzoz dan lower arm. Oh ya, ada sedikit kebocoran pada gearbox. Tapi itu hal kecil dan gua biarkan sahaja selagi tidak memudaratkan. Kerja-kerja pembersihan terus dilakukan.

Tiba pada satu ruang bersebelahan dengan gearbox, gua terpandangkan sesuatu yang sedikit buat gua tersenyum dan terkilan. Ada sepotong ayat tertulis "Saya sayang awak". Sumpah gua tak tipu. Ayat tu terukir kemas tanpa terkena percikkan minyak atau kotoran. Cuma ada sedikit sesawang yang menutupinya. Tiba-tiba gua teringat peristiwa enam tahun dulu...

"Awak sayang saya tak?" Tanya gua semasa kami sama-sama berada di bawah kereta ketika di Sun Hup Enginearing.
"Kenapa awak tanya macam tu?" Jawabnya spontan sambil mendongak melihat keadaan di bawah kereta.
"Saja" Balas gua pendek sambil tangan mengelap paip ekzoz yang tidak berkarat.
"Apa benda yang besar ni wak?" Tiba-tiba dia bertanya.
"Itu namanya gearbox" Jawab gua serius.
"Apa kegunaannya?" Tanyanya lagi.
"Adoi, masa makan nanti saya terangkan kat awak ye" Pintas gua sebelum lagi banyak benda yang dia akan tanya. Lagipun keadaan kat bawah ni tak selesa untuk bercerita panjang.
"Ok, bak sini skru driver tu" Pintanya tiba-tiba.
"Eh, awak nak buat apa dengan benda ni? jangan macam-macam la" Soal gua dengan penuh curiga dan berwaspada.
"Awak tengok diam-diam ok!" Sergah dia separa lembut.

Dengan senyuman sampai ke telinga, kami berdua pun naik semula ke atas untuk mencuci tangan. Akhirnya soalan gua terjawab juga tadi dengan sebuah ukiran yang sampai sekarang masih ada disitu. 

Kah kah kah serupa gampang punya jiwang! sayang punya pasal sampai kan ke bawah kereta pun makwe lama gua tulis benda tu!




"Saya Sayang Awak"




13 comments:

  1. :)

    gearbox tu mmg serupa dgn sup gearbox ek.. terima kasih kerana hari ini memberi ilmu.

    ReplyDelete
  2. apek kat sun hup tu jdik saksi x?ahahaha

    ReplyDelete
  3. kotak purse guess gua pun kene. last2 masa nak buang baru nampak. peh.

    ReplyDelete
  4. Din bawak kereta kau g p gudang mlm ni aku nak tgk sepotong ayat tu.

    Curiga..........

    ReplyDelete
  5. even ke parit pon, still leh wat bro tersenyum kan =) mungkin Allah ingin menguji sebelum di beri pelangi indah . kan!

    ReplyDelete
  6. Thanκs foг finаlly talking about > "Kenangan ada di mana-mana." < Liked it!

    Feel free to surf to my web-site; unlοck
    iphone 3

    ReplyDelete