Monday, October 22, 2012

Nasihat makan tuan.

Biasanya bila kita kehilangan makwe atau pakwe, orang akan kasi kita nasihat paling klise dan popular. "Barang yang lepas usah dikenang" atau "yang patah akan tumbuh semula" atau "carilah yang lain" atau "dah bukan rezeki, nak buat macam mana. redha jelah". Tak kisahlah kita luahkan rasa kecewa kita tadi pada sesiapa pun. Kawan rapat, kawan tak rapat, rakan sekerja atau pada Cleverbot sekalipun. 90% jawapan yang akan kita terima adalah seperti yang aku sebutkan tadi. Rasa nak terajang pintu pun ada kadang-kadang. Cubalah kasi jawapan yang power dan membina sikit.

Bila kita kehilangan benda atau sesuatu yang kita sayang, dia punya perasaan geram tu memang celaka. Sangat celaka. Tak kiralah apa barang pun yang kita hilang. Dari makwe / pakwe atau sekadar pensil picit. Rasa geram dan kecewa tetap ada. Lebih-lebih lagi kalau benda tu dah lama bersama kita. Rasanya tetap sama. Kalau jiwa tak power air mata tetap akan berlinang jua. Aku penah tengok kawan aku hilang dara, lalu menangis tersedu sedan.

Takpe, sebagai balasan aku simpan dan ingat balik nasihat-nasihat dari kawan-kawan aku tu tadi. Mungkin berguna untuk aku satu hari nanti atau mungkin juga boleh kasi orang yang sedang kecewa dan geram bersemangat semula untuk teruskan hidup. Satu hari nanti kalau ada kawan-kawan atau siapa pun yang kehilangan kereta, duit, motosikal, hilang kepercayaan dari kawan-kawan, hilang cermin mata, hilang telefon bimbit, putus tunang, hilang kasut bola, atau hilang dara dan teruna, dengan nada penuh konfiden tetapi tegas aku akan jawab "Barang yang lepas usah lagi dikenang, carilah yang baru. Yang patah pasti akan tumbuh semula. Bukan rezeki kau, redha jerlah...



No comments:

Post a Comment