Thursday, October 18, 2012

Elakkan kemalangan dan jauhi hutang.



Ini pun kira celanat juga. Bukan kesalahan operator RTG. Tapi ini lashing gang punya hal. Jadah apa boleh ada twist lock dalam yard? kalau roboh semua kontena tu mau tak termasuk telo. 


Setakat kontena kemek macam ni memang dah lali. Kalau tak kerana operator kren, mungkin kerana kena pukul dengan ombak. Tapi bukan Ombak Rindu. 


Dalam sejarah bawak RTG, wire rope putus adalah perkara paling ngeri sekali. 



Kerja kat port ni memang boleh dikatakan setiap hari ada kemalangan. Ada kemalangan ringan. Ada kemalangan berat. Ada kemalangan sipi-sipi. Dan ada kemalangan maut.

Kemalangan maut adalah kemalangan paling ditakuti sekali oleh semua pekerja dalam port ni. Dari makwe kerani susun file, budak penghantar barang sampailah ke manager-manager. Semua takut.

Sebab bila ada kemalangan maut, otomatik bonus tahunan akan berkurangan. Bila bonus tahunan berkurangan otomatik duit pun jadi kurang. Bila duit jadi kurang otomatik nak bayar hutang pun dah pening kepala. Bila dah pening kepala otomatik nak kerja pun jadi tak sedap.

Jadi kita semua kena la berhati-hati semasa bekerja. Tak kira apa kerja pun yang kita buat. Bila kita selamat, duit pun jadi banyak. Bila duit jadi banyak, nak bayar hutang pun tak ada masalah.

Kesimpulannya jangan berhutang semata-mata untuk nampak bergaya. Memang buruk padahnya. Berhati-hatilah dengan permainan nafsu serakah sendiri.



1 comment: