Thursday, August 11, 2011

Nombor telefon arwah.


Subuh-subuh tadi sementara menunggu azan berkumandang gua teringat pada kawan-kawan dan saudara mara yang telah kembali ke rahmatullah. Sungguh mereka tidak sempat untuk merasai nikmat ramadhan pada kali ini seperti gua. Gua terfikir juga, apakah nasib mereka disana ketika ini. Automatik gua jadi seram sejuk. Semoga mereka aman disana. Yang pasti kenangan bersama mereka ketika didunia ini tetap mekar didalam ingatan.

Yang sebenarnya, gua sendiri pun tak pernah buang nombor telefon kawan-kawan atau saudara mara yang telah kembali menghadap ilahi. Semunya masih tersimpan kemas didalam telefon bimbit uzur gua ini. Jika yang sudah kembali menghadap ilahi pun gua masih simpan, inikan pula yang masih bernafas walaupun kami jarang bertanya khabar. Walaupun mungkin ada diantara kami yang sudah bergelar musuh.

Memang. Gua bukan jenis yang suka-suka buang nombor telefon orang. Suka atau tidak, gua memang tak banyak masa nak semak satu-satu kemudian buang. Gua ada banyak kontena yang perlu diangkat sehingga tak punya banyak masa untuk kemaskini nombor telefon. Kalau dulu gua tukar telefon bimbit pun, gua salin dulu satu-satu semua nombor telefon dalam telefon baru. Dah siap semua baru gua pakai telefon baru tu.

Kadang-kadang gua cuba juga menghubungi nombor kawan atau saudara mara yang telah meninggal dunia. Gua tahu ini gila. Tapi gua cuba juga. Ada yang masih bernada dering, dan ada juga yang telah ditamatkan perkhidmatannya. Mana yang masih bernada dering tu, cepat-cepat gua terus letak semula. Tak sanggup gua nak dengar nafas garau di hujung telefon.

Risau juga kalau yang angkat tu nanti arwah kawan atau saudara mara yang dah meninggal. Benda-benda macam ni bukan satu yang mustahil sangat kalau dengan izinNya. Kalau terjadi konfirm berpeluh-peluh badan.

Aduhhh yang sebenarnya gua pun tak tau apa benda yang gua tulis ni. Subuh pun dah settel, ada baik gua sambung tido.


2 comments: