Wednesday, April 27, 2011

Cerita satu malam.

Gua faham sangat bagaimana seksanya bila terpaksa bertugas pada waktu malam walaupun dah masuk lima tahun berhadapan dengan jadual kerja yang macam ni. Kadang-kadang sampai satu tahap kelopak mata dah tak larat nak bukak walau seinci. Itu belum masuk kes terlelap sampai sejam dua. Lagi parah kalau sampai penyelia terpaksa naik atas dan tolong kejut. Sebenarnya bukan tolong, tapi lebih kepada marah. Orang-orang yang berjiwa kental saja yang sanggup berjaga malam untuk kerja.

Kalau gua tak berjaga malam untuk kerja, lu orang ingat senang-senang HTC, Iphone, Blackberry, Nokia, Tosco, Webber, D700 dapat masuk Malaysia? Gua korbankan waktu tido gua untuk kepentingan orang kaya macam lu orang semua. Lu kena ingat tu!

Ok, sepanjang gua kerja bawak RTG ni, baru sekali penyelia terpaksa naik atas kejut gua. Padahal gua cuma terlelap sejam jer kot. Gua pun tak tau apa pasal malam tu gua terlalu mengantuk. Mungkin masa tu siangnya gua sibuk pulun siapkan kereta kecik. Hajat gua nak lelap mata barang seminit dua, tapi entah kenapa boleh terlajak menjadi sejam. Memang aneh.

Antara punca yang mendorong kepada gejala mengantuk selain siang tak tido adalah kerana tak ada job masuk. Maksud gua tak ada kontena yang nak kena angkat. Jenis duduk atas menunggu dan tak tau nak buat apa. Serba serbi tak kena. Ini faktor paling kerap menjerumus kepada mengantuk. Niat nak lelap mata sikit yang akhirnya terjerumus kepada tido nyenyak. Kalau jenis solid angkat kontena tak berhenti memang susah sikit nak mengantuk.

Lu ingat tido atas RTG ni tak sedap? kadang-kadang gua rasa lagi sedap dari tido kat rumah. Kerusi jenis boleh ejas sampai tegak ngam-ngam boleh baring. Lepas tu air cond pulak memang kuat. Mau mata tak boleh lelap. Sebab tu ada antara kawan-kawan gua yang naik atas ni bawak bekalan untuk kasi mata segar dan mampu bertahan sampai balik.

Antara yang paling popular adalah bahan bacaan. Biasanya surat khabar. Sampai satu tahap kat atas RTG ni penuh dengan cebisan surat khabar yang dah dikirai-kirai. Kalau dah tak boleh tahan sangat dan rasa bosan yang melampau, cebisan surat khabar yang dah hancur pun gua kutip-kutip dan baca sampai habis. Kadang-kadang gua bawa juga buku-buku kereta, zine, novel dan sekarang ni gua tengah semangat bawak note book.

Benda paling penting untuk kasi mata bertahan segar dan mengubat sedikit kebosanan sebenarnya pada gua adalah radio dan telefon bimbit. Benda ni kalau tak ada alamat memang boleh jadi gila juga la. Kalau ada radio sekurang-kurangnya boleh juga layan lagu tengah-tengah malam macam ni. Nak harapkan telefon bimbit sangat pun tak boleh. Bukan semua orang sanggup temankan kita bersms sampai kesubuh. Itu pun bertuah kalau ada yang sanggup nak temankan sampai jam dua pagi.

Kadang-kadang memang tak ada langsung. Tengoklah skrin telefon bimbit tu sampai empat jam. Memang tak ada satu pun sms masuk. Yerlah, gua faham, kebanyakkan orang kerja pada waktu siang dan tidur pada waktu malam. Kalau dah asyik nak temankan gua bersms sampai kesubuh, bila masa pula dia nak tidur. Bagi yang bijak mengambil peluang, pasti akan suruh gua tolong kejut untuk bangun pagi. Serius, kalau siapa-siapa nak mintak tolong kejut time gua kerja malam memang tak ada masalah.

Yerlah, gua balik kerja, lu orang pulak baru bangun nak pergi kerja. Setakat nak mintak tolong kejut pukul lima? enam? tujuh? memang tak ada masalah. Silalah...

Bahaya sebenarnya kerja dalam keadaan mengantuk ni. Kalau setakat kerja dalam pejabat kalau mata mengantuk risiko tak adalah tinggi mana. paling-paling pun kepala terlungkup atas meja. Paling bangsat pun kalau tertido bos marah-marah dan suruh pergi cuci muka. Tak ada mananya sampai menyebabkan kematian.

Kalau kerja macam gua ni, bila mata mengantuk lepas tu terlelap, silap hari bulan berlonggok kontena tumbang. Kalau tak hempap orang kira masih boleh settel lagi. Kalau dah melibatkan nyawa? Hukumannya sama jer macam lu bunuh orang juga. Buang kerja itu dah semestinya.

Ada juga yang pesen bawak naik makanan banyak-banyak nak kasi hilang ngantuk. Stail yang ni kena banyak pakai duit sikit la. Makanan ringan kat port ni bukannya murah macam kat luar. Gua kalau ada rezeki lebih pun paling mampu beli roti jerlah. Kalau dulu memang gua pulun rokok. Kalau nak jimat sikit gua bawak gula-gula dan air kotak dari rumah. Pun sebenarnya bukan membantu sangat. Kalau dah mengantuk, kasi makan apa pun kat atas ni tetaplah mengantuk juga.

Kalau nak ikutkan, kerja malamlah sebenarnya banyak menyebabkan berat badan naik. Selera malam ni lain macam sikit pergi dia. Kalau boleh sepanjang masa ada rasa nak mengunyah saja. Pantang ada duit lebih mesti ada rasa nak makan. Sebab tu berat badan gua sekarang ni dah naik dari limpa puluh lima kilogram kepada enam puluh kilogram. Tapi kira balance juga la, makan banyak lepas tu angkat kontena yang berat lebih dari dua puluh tan. Tenaga yang ada memang digunakan sepenuhnya. Masalah obeseti ni memang tak wujud kat port. Nasib baiklah kerajaan tak bercadang nak mengempur pejaja jajan kat area port ni. Kalau tak mesti budak-budak sini dah buat mogok.

Sebab tu kalau ada peluang tido, gua akan gunakan sebaiknya. Pantang tak ada job masuk, atau dapat standby, memang confirm gua akan gunakan untuk tido. Tak. Sebenarnya masa gua tengah siapkan entri ni pun entah dah berapa kali gua terlelap sebab tak ada job. Sekarang gua perlu berkemas untuk balik rumah. Malam nanti nak berjuang lagi.

Kalau lu rajin dan ada masa, bolehlah temankan gua kerja malam nanti yer. Ok, sekian terima kasih.


1 comment:

  1. sur0h kej0t p0n nak ungkit sampai 3 4 bulan? 0k.fine

    ReplyDelete