Sunday, March 6, 2011

Hitam Putih

Lu jangan nak bangga sangat la dengan baju lu yang konon cantik dan mahal tu, gua sikit pun tak heran kerana lu kena ingat, baju terakhir lu nanti adalah kain kapan saja.

Lu jangan nak kerek sangat dengan kereta mewah lu tu, sebab nanti kereta terakhir yang lu naik adalah van jenazah dan papan keranda saja.

Lu kena ingat, lu jangan terlalu seronok sangat dengan tempat tido lu yang konon empuk dan nyaman dengan sistem penghawa dingin tu, sebab tempat tido terakhir lu nanti adalah diliang lahad. Tak ada alat penghawa dingin pun.

Lu jangan pula nak ego dan bongkak sangat dengan gua sebab lu mampu beli rumah mewah dan besar macam istana, lu kena ingat yang rumah terakhir lu nanti hanyalah kubur yang cuma ada dua tiang saja.

Lu jangan terlalu megah sangat la dengan pangkat dan darjat yang lu miliki sekarang ni, sebab bila lu dah mati nanti, lu cuma dapat gelaran al-marhum saja. Dato-dato, datin-datin, menteri-menteri apa semua tu dah tak pakai dah.

Last sekali gua nak pesan, lu jangan terlalu bangga dan berlagak pula dengan muka lu yang hensem atau jelita tu, sebab bila lu mati nanti muka lu yang hensem dan cantik nanti akan berubah menjadi tengkorak sama macam gua juga! Kah kah kah!




Sebenarnya gua cuma nak ingatkan untuk diri gua saja, supaya jangan berlagak dan sombong dengan apa pun yang gua buat dan miliki. Sekian terima kasih.

4 comments: