Saturday, March 5, 2011

14

Kat PTP ni ada 150 RTG dan 44 biji Q Kren. Entah apa nasib hari ni gua boleh kena bawak RTG yang ke 14 terawal berada di PTP. Maknanya RTG yang 14 tertua di pelabuhan ni. Biasanya kalau kena bawak benda-benda yang dah bersifat klasik ni memang agak tak seronok. Maklum saja la benda dah usang dan lusuh. Teknologinya tidak sama dengan kebanyakkan RTG serba canggih yang lain yang selalu gua bawak walaupun hakikatnya basic penggunaannya tetap sama. Dari segi paras rupa memang sama, cuma warnanya saja yang dah lusuh sebab berhujan dan berpanas. Gua rasa pihak pengurusan dah patut bukak satu garage untuk basuh dan polish RTG. Tayar semua kasi polish sampai kilat. Baru semangat gua nak bawak.

Bukan gua mintak pun bawak RTG yang ke 14 ni. Tapi apakan daya, nasib selalu tak menyebelahi gua. Nak merungut sangat pun tak sedap juga. Semalam Allah dah bagi gua twin banyak-banyak. Nak tak nak gua kena juga layan dengan hati yang tenang. Gua anggap saja benda ni sebagai satu cabaran. Cabaran macam mana nak mengendalikan benda-benda pra sejarah. Hanya orang-orang yang tabah, hebat dan power saja yang diberi peluang untuk mengendalikan benda-benda klasik. Setakat jiwa lembut dan cepat mengalah, jangan harap la. Bila gua fikir balik, rezeki Allah ni tak datang dengan mudah. Adakala memang kena lalui detik cemas juga.

Masuk saja ke dalam kabin R14 ni, gua rasa macam dah tak sedap nak kerja. Bersepah sekali. Sampah sana sini. Puntung rokok jangan cakap la, memang ada di mana-mana. Celah tingkap pun boleh ada puntung rokok. Kotok rokok bersepah, kertas surat khabar bersepah, plastik jajan, bekas air kotak dan apa benda lagi pun gua tak tau. Silap-silap kalau gua geledah, kondom pun ada agaknya. Sistem penghawa dingin memenag cemerlang. Tapi malangnya semuanya dah togel dan tinggal isi dalam saja. Tapi nasib baik masih boleh berfungsi. Siap nampak cooling coil lagi. Kipas angin pun ada juga membantu kalau rasa masih tak cukup sejuk. Gua cuba juga cari tune untuk bertenang dengan situasi tak sedap ni. Amik masa sikit kasi kemas-kemas apa yang patut. Kumpul sampah dan bungkus dalam plastik. Rimas bawak benda kotor-kotor ni.

Yang lebih buat gua tak selesa sekarang ni ialah posisi tempat duduk dia yang membuatkan gua terpaksa membongkok secara maksimum untuk berkerja. Joystik rendah dan tempat duduk tinggi. Nak ejas dah tak boleh. Kalau jenis budak yang katik memang tak ada masalah. Tapi sebagai pemuda yang mempunyai ketinggian 195 sentimeter, memang suatu yang menyeksakan. Macam nak patah pinggang gua. Kena pulak kalau job banyak dan PM kat bawah pulak marking macam palat. Senget sana sini. Lagi lama gua membongkok ke bawah, maka lagi perit la pinggang gua. Lagi bengap PM kat bawah marking, maka secara otomatik lagi lama la gua kena membongkok. Benda-benda macam ni la sebenarnya yang boleh mengundang kemarahan. Maki hamun jangan cakap la, memang dah biasa. Bergaduh dan tunjuk isyarat jari tengah pada pemandu PM pun gua dah pernah buat. Gua kalau dah ada kat atas RTG, secara otomatik memang jadi garang dan panas baran. Tak tau apasal.

Cermin disekeliling kabin pula hampir semuanya dah kusam. Bekas cap jari jangan cakap la, memang merata-rata. Kalau nak suruh gua lap semua, alamat tak buat kerja la gua. Lagi pun bukan ada kain basah kat atas ni. Masalahnya hal-hal yang berkaitan dengan mentenen RTG ni bukan kerja gua. Keja gua cuma jaga setakat yang termampu. Nasib baik walkie talkie dan VMT masih berfungsi dengan baik. Kalau tak berfungsi dah lama gua mintak parking. Siapa nak bawak kalau dua benda penting ni tak boleh pakai. 

Kerja pula makin lama makin berdedai. Gua paling tak sedap bila kena layan kerja-kerja house keeping. Time-time genting macam ni la dia sibuk nak buat house keeping. Kalau dapat kerja macam ni, dia punya pesen bukan boleh duduk diam. Sikit-sikit nak kena gantry pergi slot lain, lepas tu patah balik. Silap-silap macam tu jer la sampai ke sudah. Sakit pinggang woi! Sekali kerja, dapat lebih dari lima slot. Memang mandi sekali. Nasib baik tak berpeluh-peluh. Mengenangkan empat puluh sen, maka gua layan juga dengan hati yang sabar dan sedikit diselang selikan dengan maki hamun. Kemudian gua Istighfar semula sambil dalam hati berkata "rezeki Allah, rezeki Allah, sabar Din, sabar..."

Bawak benda-benda yang sama taraf dengan bahan artifak ni memang selalunya kurang selesa kalau tidak dijaga dengan baik. Sama juga macam memandu kereta lama. Kalau tak dimenten dengan baik, mesti tak sedap juga nak bawak. Dia punya gegar jangan cakap la. Macam nak runtuh kabin. Kalau yang jenis gayat macam Jimbo, mesti dah muntah-muntah kat atas ni. Kalau kereta lama kita boleh juga nak ubah suai kasi laju, kasi lebih sedap bawak. Tapi kalau RTG ni gua tak tau la celah mana nak ubah suai nak kasi laju dan sedap. Ahh, gua ni pandai merungut saja... 

Dari satu sudut lain, pergerakkan R14 ni sebenarnya lebih lembut berbanding RTG lain yang selalu gua bawak. Tak ada sangkut-sangkut. Kecuali pada bahagian gantry. Kalau full throtle memang boleh trip.

Dipendekkan cerita masa gua tengah meradang sebab terlalu banyak PM yang menunggu, dan gua pulak tengah angkat sebiji kontena untuk diletakkan di row gamma, tiba-tiba spreader tak boleh nak angkat naik pulak. Stuck tak boleh gerak. Macam-macam baten gua dah tekan. Tapi satu haram apa pun tak bergerak. Sedangkan masa ni gua dah nak turun rehat. Gua paling tak gemar hal-hal macam ni la. Gua bukan cemas pasal rosak. Tapi cemas pasal takut terlepas bas. Time gua nak turun rehat, time tu la dia buat hal. Time awal-awal naik tadi tak nak pulak rosak. Dah la gua panggil teknikal payah nak jawab. Bila gua fikir balik, rezeki gua cukup untuk setakar ini sahaja. Alhamdulilah juga...

Selang beberapa minit gua dah ada kat bawah. Dan ketika cerita ini sedang direka, gua baru lepas menunaikan solat asar. Sedap juga sebenarnya tido kat surau ketika cuaca diluar sangat panas dari zohor membawa ke asar. Keh keh keh...

1 comment:

  1. bos gaji rtg starting brapa?aq kje kat northport..tringin nk tau gaji org sane

    ReplyDelete